Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fritzell
Låg och körde i ca 100km/h på motorväg på väg hem idag helt lungt utan krusiduller. Torr och slät och fin asfalt. Hade inte farthållaren i. Närmade mig då en annan bil jag skulle börja köra om och gasade på lite lätt då blrjar tracs lampan blinka och gasen dör och det kändes dessutom som att bilen bromsades ju mer jag försökte ge gas.

Släppte gasen helt och tryckte ur tracs med knappen och strax igen slåg jag "på" den så lampan släcktes. Då betedde sig allt precis helt normalt igen och gick precis normalt på resten av hemresan (ca 1mil).
Varför fick tracsen spelet? Kan det vara något ABS relaterat som glappade till?
Användarvisningsbild
av joel80
Skulle också kolla däcktryck.. Men Sverige2s teori är nog troligare.. (däcktryck dock billigare...) ;)
av Fritzell
Ursäkta att jag misade det. V70 -00 27000mil. Däcktrycket var intressant tips, olika tryck ger ju faktiskt olika rotationshastighet i samma hastighet framåt. Ska kolka det har nog inte gjort det sen jag hängde på sommardäcken . Abs lampan lyste ej.
Abs kransarna i fram är nya iom nya drivknutar för ett år sen.
av Fritzell
Gick över däcktrycken och fyllde på i samtliga (va ca 2 bar i alla) men d va nog inte så värst ojämnt. Vi får väl se om felet återkommer. Isåfall får det bli en felkodsutläsning.
Halvljus

Förmodligen dålig jord/gammal lampa. Ka[…]

Motorhaveri s60 2.4T

PXL_20250818_120746518.jpg Den där mutter d[…]

Eller är bilden inte ens på en ID.4 ut[…]

Felkod B5

Försökte gå in på länk[…]