Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Går det att dra åt remskivan när motorn står på stativet och inte i inte sitter i bilen? Ska ju dras med 120 Nm så man måste ta i ganska ordentligt. Känns som att det även är svårt att få den att vara still när man ska dra åt. Bättre att vänta tills motorn sitter i bilen och då lägga i 5an och be någon bromsa (har för mig att jag läste att detta gick)?
Om svänghjulet sitter på så går det att hålla emot på det – det är såpass stort att det inte behövs någon jättestor kraft. Om det är en motor som har svänghjulsgivare, så finns det hål i svänghjulet som man kan använda för att hålla emot på med något litet eget verktyg som i sin tur tar emot på motorblocket.

Specialverktyget kostar annars bara några hundra. Det är smidigt att ha.
Magnusson97 skrev: Bättre att vänta tills motorn sitter i bilen och då lägga i 5an och be någon bromsa (har för mig att jag läste att detta gick)?
Inte 5-an, då riskerar du att "dra sönder" lådan 4-ans växel gäller. Då är det en "rak" linje rakt igenom lådan.
Som tillägg till Arne, skruva i en lång skruv som håller sprängkåpan så kan järnet ligga emot den som mothåll så flexar det inte som om man skulle hålla för hand.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]