Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo skulle aldrig lansera en lösning de inte anses uppfylla alla tänkbara säkerhetskrav.

En annan effekt av bältesstolarna är dock att baksätet blir rejält mycket obekvämare för vuxna. Precis under låren kommer en hård skarv som inte finns på det "vanliga" baksätet. Ska vuxna åka regelbundet bak så är det värt att tänka på, annars knappast.
Vi hade bälteskuddar i vår V50. Vi upptäckte rätt snabbt att det inte funkar med enbart kuddarna så fort barnen sover. Så vi fick till slut ändå köpa riktiga stolar med ryggstöd och sidoskydd för huvudet för att kunna köra längre sträckor.
patnil68 skrev:
matthh skrev:Vi hade bälteskuddar i vår V50. Vi upptäckte rätt snabbt att det inte funkar med enbart kuddarna så fort barnen sover. Så vi fick till slut ändå köpa riktiga stolar med ryggstöd och sidoskydd för huvudet för att kunna köra längre sträckor.
.Och då finns det sådana här stolmoduler som bland annat träs över den uppfällda bälteskudden !

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 73592/2017
Nu är ju mina barn 5 och 8 år. Bilen levereras i januari och de fyller 6 och 9år så jag är skeptisk att helstol med huvudsidoskydd kommer användas!?
Låter som du har perfekt ålder på barnen. Det var grymt när min dotter var i de åldrarna. Numera föredrar vi att sitta skönt (för vuxna sitter inget vidare med dom nedfällda) och med rumpvärmare. Men som sagt, i de åldrarna är det kanon med inbyggda!
En mycket bra säkerhetsmässig aspekt med de integrerade barnstolarna i nyare Volvo-bilar är att man då får ett baksätesbälte som är optimerat för mindre åkande då det har en lägre kraftnivå på kraftbegränsaren (den kraft bältet uppnår innan den börjar mata ut bälte på ett kontrollerat sätt).
Jag har haft inbyggda kuddar på en av mina bilar. Fullständigt lysande tillbehör. Kommer inte ihåg om det inte fanns till V60 eller om jag glömde bort att kryssa i det. Men skulle verkligen vilja ha det just nu. Kör omkring en 6 åring och hans kompis(ar).

När vi är inne på ämnet, någon som kan rekommendationen nu hur länge de ska sitta på bälteskuddar?
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]