Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tedted
Hej!

Hur kör ni in era dieslar? Fick rådet att belasta hårt i backar på låga varv.
Användarvisningsbild
av Hssonen
bäst är att köra varierat, inte motorväg med farthållare 50 mil konstant.
kör en gamal landsväg med kurvor och backar så gör vägen jobbet för dig, bilen får variera med last, fart och varv =)
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag körde lite försiktigt. Var iofs vinter när ja tog ut bilen.
Bromsar och däck mår bra av att få gå snällt en liten stund.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
tedted skrev:Hej!

Hur kör ni in era dieslar? Fick rådet att belasta hårt i backar på låga varv.
Vill du uppnå maximal påfrestning och slitage med minimal kylning av motorn?
av LJN
Pratade med en tribologi ingenjör för många år sedan och han tipsade om att byta motorolja och filter efter runt 50-100 mil. ( men det kostar en slant ) Nu är tror jag att tillverkningsprecisionen är ganska hög idag på ingående motorkomponenter så halten av små metallpartiklar är förhållandevis låg. Men det skulle vara intressant och veta vad motoroljefiltret har för avskiljningsgrad på en Volvo? På jobbet kör vi extern oljefiltrering för större oljesystem och använder ofta då 3 mY och 5 mY i avskiljningsgrad för att "djuprena" oljan och vid ännu högre krav använder vi elektrostatisk oljerening.
Användarvisningsbild
av Derank
Jag körde som jag brukar och började med en långtur 80mil T&R, har aldrig hört talas om att man ska köra ín en bilmotor de senaste 20åren
av Gorban
Det står ingenting i instruktionsboken om inkörning. För min tidigare BMW stod det att man skulle hålla sig under 3500 varv de första hundra milen.
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]