Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nordan, när började den dra olja, kom det plötsligt eller har det ökat gradvis sedan den var ny?
av osla
det är väl idiotin med 3 tusen mils intervall på olje/filterbyte som dödar motorerna, för visst är det 3 tusen mil på dom där?
byt olja med tusen mils intervall så kommer motorerna må mycket bättre, byter olja i våran 08 d5 (inte samma motor, men den har väl också 3 tusen intervall) med tusen mils intervall, och än har den inte börjat ta någon olja fast vi kör med 0w-30 oljan än och den har gått 23 tusen. tittar man lite noga i oljefiltret så ser man hur mycket koks och skit redan efter tusen mil, hur ser det ut vid 3 tusen mil då? byt ofta, väldigt sällan man kan smörja sönder något
av Nordan
MartinS skrev:Nordan, när började den dra olja, kom det plötsligt eller har det ökat gradvis sedan den var ny?
Det började dra olja runt 15000 och nu har den gått 29000, förbrukningen har ökat långsamt.
Jag byter olja var 1500:e i min vea motor, en i sammanhanget liten kostnad vilken jag hoppas skall motverka visst slitage och eventuellt oil sludge etc.
MartinS skrev:Jag byter olja var 1500:e i min vea motor, en i sammanhanget liten kostnad vilken jag hoppas skall motverka visst slitage och eventuellt oil sludge etc.
Byter också var 1500:e mil i min Vea. Kör med oljan som rekommenderas. Dock osäker på om den duger eller om man ska ha en lite tjockare olja efter vad man läst. Men kanske inte spelar nån roll om man kör tätare intervaller än vad serviceplan säger.
av osla
Jonnybcool skrev:
MartinS skrev:Jag byter olja var 1500:e i min vea motor, en i sammanhanget liten kostnad vilken jag hoppas skall motverka visst slitage och eventuellt oil sludge etc.
Byter också var 1500:e mil i min Vea. Kör med oljan som rekommenderas. Dock osäker på om den duger eller om man ska ha en lite tjockare olja efter vad man läst. Men kanske inte spelar nån roll om man kör tätare intervaller än vad serviceplan säger.

du kan nog köra på det dom rekomenderar, så länge du inte märker att den börjar ta olja. börjar den ta det minsta så gå upp i viskositet direkt
Okej, ja är ju svårt att veta om den tar olja innan den själv larmar då det inte finns nån oljesticka att hålla koll på :???: Men får väl köra så länge den inte varnar för låg nivå.
Jonnybcool skrev:Okej, ja är ju svårt att veta om den tar olja innan den själv larmar då det inte finns nån oljesticka att hålla koll på :???: Men får väl köra så länge den inte varnar för låg nivå.
du har ju visserligen den digitala oljestickan i klustret som du får fram via blinkersspaken :)
Den visar låg i instrymenteringen innan den varnar att man skall fylla på.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18
Fönsterhiss ur funktion

Inte osannolikt att det är kabelbrott mellan […]

..Lade du vaselin bara på själva kont[…]

OBD P0121

Farthållaren funkar, men bara i början![…]

Vida 2014D