Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

efraiem1 skrev:Jag borde väl kunna sätta spänning på D4 och jord på C16 så borde ett antal lampor lysa upp? Tycker det ser ut som att man delar jord mellan några lampor?
Om jag inte är helt ute och "reser" så jordas alla varningslampor (utom oljetryckslampan någon till) gemensamt i någon sammankoppling som sedan jordas i generatorns D+. Exakt hur det fungerar vet jag inte, men om generatorn slutar ladda (Typ om remmen gå av) så tänds alla (nästan) varningslampor
Mkt underligt. Klustret ska fungera enligt mina mätningar. Men när jag slår på tändningen så lyser inte hela upp. Inte när jag jordar d+ heller. Mätte kabeln och den fungerade fint. Motorn startar lätt och se på fan om inte generatorn börjar ladda direkt. När jag sedan slår av motorn ja då lyser charger lampan och indikatorn för fel på lampor. Blir inte klok...
efraiem1 skrev:När jag sedan slår av motorn ja då lyser charger lampan och indikatorn för fel på lampor. Blir inte klok...
Lyser laddnings/generator lampan när tändningen är av, är en eller flera dioder (i likriktarbryggan) i generatorn trasiga. Byt generator och se om det funkar
sicnarf skrev:Instrument lampor måste lysa vid bes. Annars blir det ny besiktning.
Säkringen på baksidan av instrumentet har brunnit kanske.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=91536
Tyvärr är den hel.
Mätte varje lödpunkt och följde varenda ledning. Tom mecket på lampa nr 15 fungerar...
Lägger bilden som en länk. http://www.ladda-upp.se/files/2016/b206283.jpg

Måste verkligen alla lampor lysa? Köper det om det gäller säkerhetssytem etc. Men alla? Kan man ringa bilprovningen och fråga?
lennarte skrev:
efraiem1 skrev:När jag sedan slår av motorn ja då lyser charger lampan och indikatorn för fel på lampor. Blir inte klok...
Lyser laddnings/generator lampan när tändningen är av, är en eller flera dioder (i likriktarbryggan) i generatorn trasiga. Byt generator och se om det funkar
Har bara väldigt svårt att tro att det skulle vara generatorn då den är bytt tidigare. Dessutom laddar ju bilen som den ska nu. Mitt "nya" problem är att inte alla lampor i instrumentet lyser upp när jag drar på tändningen. Gäller ju inte bara charginglampan.
När man kikar på kopplingschemat. Så sitter det ju en diod i klustret för jordningen mot C16 och generatorn. Denna delar sig och är också kopplad mot kontrolenheten till ABSn. Denna kontrollenheten svarar inte heller när jag försöker läsa felkoder ifrån den. Kan felet ligga i den och göra att jag tror att det är fel på generatorsidan?
Ska tydliggöra också att lampan inte lyser. Utan när jag slår av motorn blinkar den till.
Bild

Med tanke på däckdimentionen bör d[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]

Koppla in Isudar carplay

Hade exakt samma problem. Hittade kablarna i golve[…]

Jag är tveksam. I landet Sverige älska[…]