Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Goose0011
Höll på att hona cylindern och lyckades med det jag verkligen inte fick. Jag körde in i vevaxeln.... Inte alls hårt men ändå i den. Hur mycket behövs för att det ska uppstå motorknack pga av det? bara att skrota allt?
Användarvisningsbild
av Frrla
De beror ju på hur mycket de blev. Får absolut inte sticka ut några kanter som kan repa att lager. självklart är lagerspelet en faktor, men de kan man inte mäta hur som helst, måste ha "specialverktyg".
Sen beror det på hur seriös man är. Så varför tog du inte ut axeln innan du började? Är väll ganska självklart kan jag tycka, just för att man kan få metallspån mellan lagren och axeln. De måste också tvättas grundligt innan montering.

Så med den "nivån" du lagt det på redan är de väll bara å sätta ihop å köra? ;)
av Goose0011
Är på en folkracebil. En kompis som har ganska mycket rutin av att renovera folkrace motorer tyckte inte att jag skulle behöva ta ut den men påpekade vikten av att inte köra in i den. Väldigt svårt att avgöra men kan inte se några skador så då bör det gå? Folkrace är ju inte lika noga som en personbil. Ska ju helst bara hålla några varv innan man kanske blir av med bilen :P Rengöra ordentligt är ju en självklarhet.
Användarvisningsbild
av Frrla
de jag menade med metallspånet är att de kommer (med största säkerhet) in i vevaxelns lager och de får du inte ut om du inte tar isär den.
Men de är ju i så fall som du säger, sätt ihop å kör. En volvomotor är ganska seg och har skapliga toleranser, så du lär i så fall råka ut för värre saker innan ditt "misstag" uppdagar sig.

Har vart med när folk bygger, renoverar motorer till folkrace och de verkar vara väldigt varierat. även dom som vart supernoga har råkat ut för ras första varvet, å dom som slängt ihop en motor i en grusgrop och kört 4st A finaler utan ett enda problem.
av Goose0011
Vad är det som ger upphov till ett eventuellt knack? Kan inte den faktan så bra...
Kontrollerade vevaxeln och såg vart det träffat. är inte i närheten av lagerytan utan på övre kanten av "väggen" bredvid veven när den är på plats.
Är ju inte så mycket mer än att prova. Går de så går de annars blir man en motor fattigare :P Bara lite intressant att förstå vad man skulle behöva göra för att det ska uppstå knack. T.ex att man kör i axeln hårt och revar upp allt som går.
Användarvisningsbild
av Frrla
knack kan uppstå beroende på lite olika faktorer, tex dålig smörjning. men ofta beror det på för stort spel mellan lager och vev (i ditt fall?). alltså slitna lager. har du en reva i lagret är de inte säkert att det hörs eller märks nått mer än att kanske oljetrycket blir sämre, och eller att det lagret blir varmt lättare och skär i förtid, tex vid hård körning osv..

Finns säkert mer faktorer och orsaker som kan låta.
av rid54
Vevaxeln är väl bilens stöddigaste komponent generellt sett. Om det inte blivit synliga tvärgående repor i en lagerbana, så skulle jag tro att det är lugnt. Spån som har hamnat på vevaxeln under honingen måste ju sköljas bort, såklart och allt måste vara rent innan vevlagren monteras ihop. Sedan är det nog så att oljan till ramlagren sköljer bort sådana partiklar som kan röra sig (mycket små), medan de som fastnat i ett lager lär bli kvar där de är, vilket i sig självt inte behöver betyda att det kommer att rasa. Rörliga partiklar fastnar i oljefiltret, så småningom.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]