Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
Hej igen.
Mekaniskt är jag ganska hemma med saker och ting men inte med det elektriska.

Så, en lite basic fråga kanske, men jag vill byta ut mina gamla Hella Comet extraljus mot en 120W LED-ramp. Hur mycket av den elektriska installationen kan jag återanvända?

XC70 -07
av sensonic
Tack, en släng grekiska där för mig. Menar du att förmodligen är det överdimensionerat för rampen och att det egentligen är rätt att gå ner i kabelarea?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag gissar att du har 55W gånger ett visst antal ljus idag. Eftersom rampen drar lite drygt det dubbla är det sannolikt ganska lagom att lägga ihop kablar från två ljus till rampens plus respektive minus.
av MickeM
sensonic skrev:Tack, en släng grekiska där för mig. Menar du att förmodligen är det överdimensionerat för rampen och att det egentligen är rätt att gå ner i kabelarea?
Att ha för STOR kabelarea är inget som du behöver åtgärda någonsin.
Sannolikt hade du 2st 55w lampor innan , =9Ampere.

Alla reläer, mm märks med Max A, och inte max Watt.
Du räknar ut Ampere på följande vis:
Watt/volt. Tex 120w förbrukare / 12volt (120/12) = 10 Ampere.

Reläet är märkt med max konstantström. Vanligen 30A.
10A räcker då fortfarande med ett relä. Man ska inte maxa reläer, särskilt inte med LED, då de drar mer ström i tändögonblicket.
1/3 av rekomenderad konstantström är perfekt!

10A räcker egentligen med 1,5mm kabel, men det är som sagt aldrig fel att ligga på överdimension.
2,5mm kabel eller större rekomenderar jag, och det har du troligen.

Enklare uttryckt!
Kör med det du har!
Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]