- fre 07 okt 2016, 18:54
Mycket dessinformation här.
Servicen på en 2.0F är 2000 mil. Men oljebytet är 1000 mil. Kostnad för service är inte mer eller märkvärdigare än för en bensinmotor. Kamkedja är bättre än kamrem i den bemärkelsen att den antas hänga med i bilens hela livslängd. Det finns alltså ingen fastställd servicepunkt för att kontrollera eller byta den. Det gör man möjligen i en avlägsen och okänd framtid vid behov.
Kör man på E85 så drar den mer. Jag har mätt ett genomsnitt på 1,18 l/mil vid blandad körning. Mättiden var över flera månader. Vad den drar med bensin vet jag inte för jag har aldrig tankat bensin i den bilen, men ägt den i mer än 6 och ½ år och kört mer än 8000 mil. Om man kör på E85 så ger den 147 hkr. Kör man på bensin så ger den "bara" 145 hkr. Vridmomentet uppges till 190 Nm. Det är i lägsta laget. Det kunde vara mer. Man skall inte köpa en 2.0F om man tänker dra husvagn eller andra släp ofta och långa perioder. Däremot klarar den utan vidare en släpkärra med en IKEA-soffa eller ett lass till kommunens soptipp någon gång om året. Den ökar alltså förbrukningen när man drar släp.
Den varvar 3000 varv/min på femmans växel vid exakt 100 km/tim. Många säger att det väsnas. Jag har haft många tillfällen att fundera över detta. Den första och värsta orsaken är gammal och sliten asfaltbeläggning. Nästa orsak i negativ skala är vindbruset. Det hörs om man kör i motorvägsfart. Som nummer tre kommer möjligen motorn. Som nummer fyra kommer möjligen däcken. Jag har Michelin Energy, andra uppsättningen på den bilen. Det var motsvarande från början. Dom håller minst en säsong till. Möjligen två? Egentligen borde man rigga upp en dB-mätare placerad i "öronhöjd" och samtidigt filma instrumentpanelen med varvmätare och hastighetsmätare. Sedan köra på ett antal olika asfaltbeläggningar. Det skulle säkert avliva rykten om bullriga 2.0F
Det kom en uppdaterad motor T4F någon gång som jag inte har fullkoll på. Men den hade betydligt bättre förbrukningssiffror. Någon tidning hade kommit under litern/mil med E85. Det går säkert att Googla fram vilken motorgeneration det var.
Skattesubvention för miljöbil varade bara i fem år. Därefter anses den som en vanlig bensinbil av Trafikverket. Naturligtvis får man fortsätta att köra på E85 så mycket man vill. (Jag läste just ett inlägg på ett annat forum att en INGO-station i Sollentuna - Täby, Enebybergsvägen, tar 7,95 kr för E85! I Göteborg är det också lågpris på några ställen, under 9 kr/litern har rapporterats)
Köldstartproblem är ett annat falskt rykte. Jag har startat min bil i -27°C en gång. Jag hade glömt eller förträngt att koppla in värmen och nästa morgon var det -27°C. Bilen startade utan problem. Det är i och för sig inte så nyttigt, men det gäller alla bilar oberoende av vilket bränsle man kör på. Alla Volvos F-modeller har fabriksmonterad elektrisk insticksvärmare i blocket. Volvos eget system så det är fullt utbyggbart till alla Volvos (Calix) standardtillbehör som bjuds ut. Så när ni spekulerar på en F-modell, se till att anslutningskabeln finns med. Den tillhör bilen. Inte någon annan som tycker att "den är bra att ha".
Krånglar FFV-modellerna mycket? Inte mer än andra motormodeller. Om man läser på det här forumet så får man snart klart för sig att det är dom F-modellägare som håller på att byta bränsle hela tiden som drabbas av störningar. Bestäm dig för ett bränsle och håll dig till det. Då går bilen bäst. Och läs om Adaptering i instruktionsboken om du av någon anledning tänker byta bränsle. Det är mycket viktigt, men samtidigt mycket enkelt att genomföra. Det krävs inga verktyg eller inställningar. Och när man har gjort det på rätt sätt, så gäller det så länge man kör på samma bränsle.
Att det sedan handlar om en V70 är ju inte så mycket att säga om. Den är helt lik alla andra V70 med samma flexibiltet, lastutrymme, komfort med alla tillbehör etc. etc.
Många av alla negativa och falska rykten om FFV (FlexiFuel Vehichle) kommer från sådana sagesmän som aldrig har kört och än mindre ägt en FFV. Det är inte märkvärdigare, svårare, mer komplicerat eller på något annat sätt mer avvikande att äga och köra en FFV än en vanlig bil, vilken som helst.
Tillägg: Min skatt på min V70 2.0F -08 är under 1400 kr, om jag minns rätt.