Hej! Kollar på en Volvo s40 jag funderar på att köpa men ägaren vet inte hur han hittar info om kamremmen. Det kanske är kedja istället?
Hur vet man :?: Den är:
-07
2.0
Bensin
Manuell
Om det är en kamrem, så kan man i dom allra flesta fall se något bakom kåpor och beröringsskydd på ena gaveln på motorn. Om det är kamkedja ser man inget av den då den sitter inne i motorn för smörjningens skull. Den snurrar alltså i motoroljan. Man skall dock inte förväxla kamremmens vara eller inte med en så kallad multirem, som kan driva AC'n och generatorn och eventuellt servostyrningen bl.a.
Om du vill veta lite mer om din bil och motor, så gå in på någon sida som säljer reservdelar till din bil. Skruvat heter en sida som brukar finnas i reklam här på forumet. Där skriver du in bilens registreringsnummer. Då får du upp flera uppgifter om din bil. Man brukar även kunna klicka på en liten ruta "Mer info" så kommer det ännu mera uppgifter. Det är motorkoden som är intressant i detta sammanhanget. Dom flesta stora reservdelshandlarna har den här funktionen samt även Bilregistret (Transport/Trafikverket?)
Om ditt spekulationsobjekt inte är en FFV (etanolbil), så har du säkert en kamrem. (Etanolbilar kan även köras på bensin)
Här ser du ett exempel på en motor med kamrem. Det är den remmen som ses snurra på motorns högra gavel på dom två hjulen. Bilen är visserligen en -98 men det mesta är sig nog likt. Några kåpor är avlyfta i just det här exemplet så att remmen syns.
Så här ser motorn ut om det är en kamkedja:
Kedjan monteras på plats vid ungefär 1:25 - 1:30 minuter.
En fråga i sammanhanget: Känner du dig osäker på funktionen/kvalitéten på rem eller kedja?
Nja, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Kedja är väl bra så man slipper byta och vet inte hur mycket jag kan lita på folk som inte vet när kamremmen är bytt.