Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har en riktigt tråkig V70. Har varit massa strul med den bla har växellådan kastat i växlarna vilket blivit bättre efter att ventilhuset till lådan byttes. Den kan fortfarande slira till vid hög belastning när den är varm. Men mitt största bekymemr är att bilen från stillastående nästan alltid går jättesegt iväg och nuvarande förbrukning visar 99.9. Den har även börjat svaja på tomgången och motorlampan tändes här om dagen med felkod P0422 = Main Catalyst Below Threshold (Bank 1). Men den har slocknat nu.

Det satt ett sportluftfilter i bilen när den köptes men det är utbytt mot original nu. Jag tänker att det kanske är nåt med LMM. Det lät även väldigt annorlunda från motorn när den drog 99.9 när jag hade sportluftfiltret på. Som att den råmade mer, vilket ändrades efter kanske 5-7 sekunder och övergick till ett lugnare ljud och mer sug i draget så att säga (bättre acc).

Jag kan i princip ingenting om bilar. Googlar mycket men hittar inte något som stämmer klockrent på mitt fel. Jag vet att spjällhuset byttes för nåt år sedan och att vevhusventilationen inte verkar vara totalt igensatt (volvokille som kollade trycket eller nåt sånt).

I morse pendlade tomgången väldigt mycket när jag släppte gasen innan en rondell och när jag nån minut senare skulle använda farthållaren så hände inget, gick inte att aktivera cruise. Har aldrig hänt förr.

Problemet är alltid värst när bilen är kall, den går mycket bättre varm. Några förslag?
Gasspjäll (samma som spjällhus?)
LMM (testade rycka kontakten till denna men det gjorde ingen skillnad)
Knacksensor
Vakuumrör (hur kollar jag det, startgas?)
Växellådan?

Just ja, röret som går över motorn och ner där bakom mot turbon, från Intercolern (?), det är väldigt kladdigt ner mot turbon. Laddar upp en bild på det.
Bilagor
20161007_074553_HDR.jpg
20161007_074553_HDR.jpg (205.2 KiB) Visad 151 gånger
Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]