Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Som rubriken lyder, kopplade ur ac-panel och stereo men glömde koppla ur batteriet, skulle byta stereo men slutade med att jag satte in original igen.

Har nu en orange triangel lysande, har testat ta bort minus-polen i ca 5 minuter, allt det resulterade med var att minnet i stereon nollades men lampan lyser fortfarande, den lyser så fort jag vrider på tändningen. Tyvärr är färddatorn helt svart så jag har ingen aning om vad den vill. Är mitt enda alternativ att lämna in bilen på felsökning?

Det är en V70 2.4 2001
MickeM skrev:Jag har tagit ur CCM och Stereon flera ggr utan att lyft nån batteripol.
Tändning av, givetvis, tills återanslutet.
Vad ville du ha sagt med ditt inlägg?
Att det funkar att ta loss kontaktstycken, ett riktigt dåligt råd till de som tror på detta.
wissel skrev:
MickeM skrev:Jag har tagit ur CCM och Stereon flera ggr utan att lyft nån batteripol.
Tändning av, givetvis, tills återanslutet.
Vad ville du ha sagt med ditt inlägg?
Att det funkar att ta loss kontaktstycken, ett riktigt dåligt råd till de som tror på detta.
Råd?
Nej Nej, en undran på varför är blir så för vissa, men inte alltid för alla.

*har man haft tändningen på? (Kanske flyttat den)
*nyckel i, eller ur?
*annan variabel?
rekomendationen att ta bort minuspolen är inte enbart för att slippa felkoder utan för
att man inte av mistag ska utlösa krockkuddar, inte roligt att behöva byta ut dessa
för att man inte orkade skruva bort minuspolen som tar max 2 minuter
för att inte tala omskador som kan uppkomma när man löser ut en kudde
nu är ju inget idotsäkert men det ska vara omöjligt att utlösa ett system som är strömlös
därför ska polen bort på batteriet
fick problem själv med felkod om SRS när jag plocka med stereon och även med DIM vid ett tillfälle

dock så tänkte jag aldrig på om den röda SRS lampan lös då (borde göra det tycker jag) läste bara DIM displayen
och nollade koderna med VIDA, eftersom du säger att din DIM display är svart då är det svårt att läsa där
men du berättar att du plockat av minuspolen utan resultat då har du i alla fall en kod av typen där
VIDA behövs för att nolla dessa
Suttung skrev:Hej!

Som rubriken lyder, kopplade ur ac-panel och stereo men glömde koppla ur batteriet, skulle byta stereo men slutade med att jag satte in original igen.

Har nu en orange triangel lysande, har testat ta bort minus-polen i ca 5 minuter, allt det resulterade med var att minnet i stereon nollades men lampan lyser fortfarande, den lyser så fort jag vrider på tändningen. Tyvärr är färddatorn helt svart så jag har ingen aning om vad den vill. Är mitt enda alternativ att lämna in bilen på felsökning?

Det är en V70 2.4 2001
Det står SRS AIRBAG SERVICE OMGÅENDE i displayen, dyker upp när man kopplar in DIM eller ECC/Stereo med tändningen på...
been there, done that, ECC förra året och DIM iår... nollas med Vida/PPC... :)
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]