Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SRT
Bilen började hugga lite ibland vid gaspådrag och jag gjorde en felsökning med BSR sökaren som gav koder om att luftmassemätaren felade vilket jag kan köpa men vad som förvånade mig desto mer var att denna även talade om att själva BSR trimmet gav felkod.Med andra ord så ger BSR felkodsläsaren besked om att deras eget trim var en felande orsak i bilen mjukvarusystem.Verkar ju inte riktigt klokt.Någon med förslag. :D
av Tette
Jag kör med steg 3 trim och läser man ut felkoder så får man naturligtvis en kod iom att man har ändrat programvaran i bilen. Inget som ska påverka gången på bilen utan det är bara en felkod för att man ändrat.
Så vet inte riktigt om man kan kalla det FELkod utan bara bilen som berättar att något är ändrat..
Användarvisningsbild
av SRT
Tette skrev:Jag kör med steg 3 trim och läser man ut felkoder så får man naturligtvis en kod iom att man har ändrat programvaran i bilen. Inget som ska påverka gången på bilen utan det är bara en felkod för att man ändrat.
Så vet inte riktigt om man kan kalla det FELkod utan bara bilen som berättar att något är ändrat..
Så är det nog. :D
Användarvisningsbild
av johnnype
Hmm, jag har laddat in steg1 trim på ett fåtal bilar.

Använder egen mjukvara som jag utvecklar och ett vanligt J2534 interface, inte får jag några felkoder.. men jag ser ju till att alla checksummor stämmer också, gör inte BSR det????

Det vore intressant att läsa ut någon som har ett BSR steg1 för att se varför det blir så, bara för att få veta om inte annat.
Användarvisningsbild
av SRT
johnnype skrev:Hmm, jag har laddat in steg1 trim på ett fåtal bilar.

Använder egen mjukvara som jag utvecklar och ett vanligt J2534 interface, inte får jag några felkoder.. men jag ser ju till att alla checksummor stämmer också, gör inte BSR det????

Det vore intressant att läsa ut någon som har ett BSR steg1 för att se varför det blir så, bara för att få veta om inte annat.
Uppenbart inte i mitt eget fall när den felmarkerar denna mjukvara via sin egen felkodsläsare.
Användarvisningsbild
av Derank
johnnype skrev:Hmm, jag har laddat in steg1 trim på ett fåtal bilar.

Det sätts tom felkoder med polestar. Det gjorde det även på min xc60 med smoab. Det sätts felkoder på alla vad jag vet, BARA att radera dom då trimfil en är inlagd.
Användarvisningsbild
av johnnype
Jaha, ni menar det den sätts första gången och när man väl raderat så återkommer den inte mer? Då är jag med på noterna, annars hade det varit riktigt sunkigt av dom! :lol:
av Tette
Jag får alltid felkod på trimmet varje gång jag läser ut med ppc:n. Anser dock att det är en små-grej som man aldrig behöver bry sig om.
Sen är det väl inte egentligen en felkod..
Användarvisningsbild
av johnnype
Om felkodsläsaren returnerar en "kod" i formen ABC-XXXX så är det ju per definition en felkod i bilen.. även om ingen varningslampa eller text visas i DIM :D

Men då är det förbluffande för mig.. trodde jag inte om BSR

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]