Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dissonans
Rent körmässigt tycker jag inte det är någon skillnad på lådan mellan D4 och T5, möjligtvis att drivlinan känns lite mer harmonisk med D4an eftersom lådan gärna prioriterar låga varv. Bör dock betonas att T5 VEA-motorn som jag kört var en väldigt tidig sådan, den kan därmed ha haft en tidig mjukvara till lådan.
av acey
Jag har bara provkört T6 och D4 (fanns inga T5 tillgängliga). T6:an var väldigt oharmonisk, och från att ha varit väldigt "pepp" på att köra något annat än BMW och Audi som det har blivit ett dussin av så blev jag väldigt besviken. När jag testade D4:an så var det som att köra en helt annan bil. Mycket mer likt tyskarnas motsvarigheter i kalibrering och mjukhet. Enligt min säljare då, som man kanske tydligen får ta med en nypa salt, så var det olika versioner av lådorna i diesel och bensinmotorerna. Det spelade ingen roll tillslut, för när leasingbolaget var klara med kalkylen så blev D4:an "billigare" trots lägre inköpspris på T5.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
acey skrev:Jag har bara provkört T6 och D4 (fanns inga T5 tillgängliga). T6:an var väldigt oharmonisk, och från att ha varit väldigt "pepp" på att köra något annat än BMW och Audi som det har blivit ett dussin av så blev jag väldigt besviken. När jag testade D4:an så var det som att köra en helt annan bil. Mycket mer likt tyskarnas motsvarigheter i kalibrering och mjukhet. Enligt min säljare då, som man kanske tydligen får ta med en nypa salt, så var det olika versioner av lådorna i diesel och bensinmotorerna. Det spelade ingen roll tillslut, för när leasingbolaget var klara med kalkylen så blev D4:an "billigare" trots lägre inköpspris på T5.
Skumt, måste varit något knas med den T6:an.
av dissonans
Jag håller med om harmonin, dock är det som sagt samma låda. Skillnaderna ligger nog - förutom den lilla skillnaden i utväxling - helt i mjukvaran.
Jag upplevde inte att själva växlingarna var annorlunda (m a p mjukhet) utan snarare att växlingarna var mer välvalda och skedde mer lämpligt (m a p när) i D4 än i T5.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
Min erfarenhet från V70 är den motsatta, körde D4 lånebil innan jag fick min leverad.
T5 kändes både motor och växellåda som en mkt mer harmonisk och samstämd enhet.
av dissonans
Det kanske beror på hur man kör? Jag kör lugnt och har alltid gillat stora motorer som ligger och myser på stora varvtal. Nu är D4an ingen stor motor men den är rejält stark på låga varv, något jag inte riktigt tycker att T5 VEA är (med samma brasklapp som tidigare, T5 VEA som jag kört var en tidig sådan).

Hur kör du?
Användarvisningsbild
av AndreasThn
dissonans skrev:Det kanske beror på hur man kör? Jag kör lugnt och har alltid gillat stora motorer som ligger och myser på stora varvtal. Nu är D4an ingen stor motor men den är rejält stark på låga varv, något jag inte riktigt tycker att T5 VEA är (med samma brasklapp som tidigare, T5 VEA som jag kört var en tidig sådan).

Hur kör du?
Skulle nog säga att jag kör relativt lugnt.
av dissonans
Det är intressant hur olika man kan uppleva det. Well, hade V70 Classic funnits som T5 hade det högst antagligen ändå blivit en sån istället, men nu fick det bli en D4.

Edit: Med T5 menar jag T5 Bensin.
av Göte
Tyckte xc60 T5 gick väldigt fint knappt man kände när den växlade. Har kört en del XC60 D4 awd med gamla automaten och den växlar hårt och ryckigt i jämförelse, speciellt den första växleln men det kan bero på att motorn är så stark o rapp i början på registret. Den nya D4an men 8 stegs automaten har jag inte testat.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Har nu bytt bränsletrycksgivare och nu ä[…]

Amerikanare är de största exponenter[…]

Mitt lås hade kläggat ihop helt, s&arin[…]

Service Peugeot 107 2007

Får se vad som händer nu dom närma[…]