Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Djungelbrand skrev:Det va ett farligt tjöt om några dl hit eller dit... Antar man att D4 drar 3 dl mindre än T5 så får man ändå köra ca 6000 mil för att käka upp prisskillnaden... Dessutom fiser man ju runt med 64 hk mindre :P

Ja, för gemene man som kör 1500-2000mil per år sprlar ju förbruknigen ingen större roll, 1liter el 0,7 kan ju kvitta, själv tror jag att jag slagit rekord med XC60in nu, åkt 46mil och är nere på sista strecket.
av oykkh
Det där är ganska intressant. Jag har fått en offert på en t5a på privatleasing. Den blev billigare i månaden än vad en diesel skulle kosta. Volvo lägger ett bättre restvärde alltså högre på en v90 med T5 motorn än på dieseln. Det måste betyda att dom tror att som beg bil om 3 år vill kunderna ha bensin.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
av KrilleW
Det är omöjligt att svara på vad som gäller om tre år, men jag tycker jag ser tendenser redan nu till ökad efterfrågan på bensin. Det jag hört är att T5 säljer bättre i V90 än man kunde tro från början. Som någon nämnde innan så råder det stor brist på V70 T4 -16, i synnerhet med automatlåda vilket de flesta efterfrågar. De som hamnar på blocket sticker fortare än kvickt. Har en vän som bevakade dessa på blocket och han fick ligga i riktigt ordentligt för att få tag på en.

Jag har provkört V90 D4, D5 och T5. T5 vann mitt hjärta då den har med klart bäst karaktär för min smak. Enda jag inte gillar är att den inte går att få med AWD, då blir man tvingad till en CC. D3 och D4 kommer ändå bli de bäst säljande bilarna, vilket kanske gynnar T5 om ett par år när V90 blir volymbilar på begagnatmarknaden.
av acey
Jag har offerter från de stora leasingbolagen och där har d4 högre restvärde än t5, det skiljer ca 3%.
Men om vi bortser från restvärdet, så tycker jag att kalibrering av drivlinan och den "nya" åttaväxlade lådan gjorde att jag valde en d4 framför t5 i slutändan, trots att t5 blev billigare med motsvarande uteslutning. Växellådan i bensinens känns två generationer gammal och seg.
av BiTu
acey skrev:Jag har offerter från de stora leasingbolagen och där har d4 högre restvärde än t5, det skiljer ca 3%.
Men om vi bortser från restvärdet, så tycker jag att kalibrering av drivlinan och den "nya" åttaväxlade lådan gjorde att jag valde en d4 framför t5 i slutändan, trots att t5 blev billigare med motsvarande uteslutning. Växellådan i bensinens känns två generationer gammal och seg.
Ang växellådan så antar jag att du inte menar V90?
Användarvisningsbild
av AndreasThn
acey skrev:Jag har offerter från de stora leasingbolagen och där har d4 högre restvärde än t5, det skiljer ca 3%.
? Är väll samma växellåda i T5/D4... Har 8-vxl i min iallafall...
av dissonans
2,774 vs 2,666. På 18-tummare 65,2 km/h vs 67,8 km/h vid 1000 varv på åttan. Blir väl runt 60 varvs skillnad i 110.

Jag sa inte att det var stor skillnad, bara att det var en skillnad ;)
Användarvisningsbild
av AndreasThn
dissonans skrev:2,774 vs 2,666. På 18-tummare 65,2 km/h vs 67,8 km/h vid 1000 varv på åttan. Blir väl runt 60 varvs skillnad i 110.

Jag sa inte att det var stor skillnad, bara att det var en skillnad ;)
Japp var mer menat till den som hävdade att T5 var kass pga växellådan :) :wink:
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance