Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tyckte också den nya bakluckan var ett misslyckande när jag såg första bilderna men tycker nu att alla andra av Volvos bilar känns hopplöst daterad inkl. min egna. Bagageytan är det nog inget fel på utan bara den delen som den lutande luckan stjäl. Men hur ofta behöver man egentligen den ytan? Klart någon behöver det absolut men de flesta klarar sig säkert mer än väl. Köpa bil för att man kan behöva lasta låter märkligt, ungefär som de flesta som har fyrhjulsdrift, "kan vara bra att ha" Och det kan det men till vilket merpris i fråga om inköp, underhåll och miljöpåverkan, både i bränsle, underhåll och tillverkning. Tror de flesta klarar sig mer än väl med en V90 och tvåhjulsdrift så låter vi de som faktiskt måste ha större bil och/eller fyrhjulsdrift köpa det och glädjs åt att det finns för de som behöver och vi andra är nöjda ändå...
Daniel73 skrev:
apersson850 skrev:Om jag fattat det rätt är problemet hundburarna, inte lika mycket de som är i burarna.
Jag har helbur i min V70 och det skulle bli betydligt mindre plats i motsvarande bur i en V90.

Det finns även lagkrav på burstorlek att ta hänsyn till och då är egentligen även V70 för liten.
Polisen till exempel blir tvingade att överge dagens hundförarbilar pga att dom burar lagen kräver inte går att få in i en XC70.

Har man en liten hund är ju såklart V90 funkis också, modellanpassade burar dyker snart upp.

Själv har jag Dobermann och Burar till V90 blir då helt enkelt för små.

Så har jag hund när det är dags att byta måste det bli något annat.
Mondeo kanske...

Utan hund hade jag nog kunnat tänka mig nya S/V60.
Vilka kombibilar uppfyller kraven då? Mercedes E-klass? Är väl ganska få andra kombis som är större och kantigare än V70/XC70?
Daniel73 skrev:Om du använder en bur eller liknande för transporten i personbilen ska varje hund ha minst följande utrymme:

Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... 01498.html
Oj undra hur många som följer det...
Vi Bilägare hade en insändare ang. bagaget på V90 som tog upp just problemet med hundbur och barnvagn. Det har alltid gått in fint i en V70 men på V90 funkar det inte då det både är smalare och kortare. Rätt mycket skiljer.. Så det är ingen "stor familjelastare" som V70 var och som t.ex VW Passat är. En normalt stor barnvagn går inte in på längden utan måste ställas med bredsidan in, vilket gör att det får plats betydligt färre skrymmande saker utöver barnvagnen.

Jag dissar inte V90 som bil.. det verkar vara riktigt bra på de absolut flesta punkter, men lastning är inte ett av dem. Man jämför såklart med föregångaren, och där förlorar den stort.
dissonans skrev:
Daniel73 skrev:
apersson850 skrev:Om jag fattat det rätt är problemet hundburarna, inte lika mycket de som är i burarna.
Jag har helbur i min V70 och det skulle bli betydligt mindre plats i motsvarande bur i en V90.

Det finns även lagkrav på burstorlek att ta hänsyn till och då är egentligen även V70 för liten.
Polisen till exempel blir tvingade att överge dagens hundförarbilar pga att dom burar lagen kräver inte går att få in i en XC70.

Har man en liten hund är ju såklart V90 funkis också, modellanpassade burar dyker snart upp.

Mondeo kanske...

Vilka kombibilar uppfyller kraven då? Mercedes E-klass? Är väl ganska få andra kombis som är större och kantigare än V70/XC70?
Har inte nya E-klass kombi lite sluttande bagagelucka eller har mitt öga blivit lurat av bilderna jag sett?
AndreasThn skrev:
Daniel73 skrev:Om du använder en bur eller liknande för transporten i personbilen ska varje hund ha minst följande utrymme:

Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... 01498.html
Oj undra hur många som följer det...
Tur att det inte gäller barn i bil! Då skulle mina inte få plats.. Längd och höjd skulle bli problematisk.
dissonans skrev:
Daniel73 skrev:

Mondeo kanske...

Inte så många.
V70 var en av dom som var någorlunda bra i storlek.
V90 är en rejäl försämring, större än V90 finns det gott om.
Mondeo till exempel.

Ska man följa reglerna fullt ut så pratar vi VW Caddy för att kunna ha en brukshund l laglig bur.

Har man en mindre hund typ Bordercollie så fungerar V90 utmärkt.
dissonans skrev:En länk till skillnad i mått mellan 70 och 90:

http://teknikensvarld.se/wp-content/upl ... -volym.jpg
Synd att den där inte visar skillnaden i mått vid bakluckans golv fram till sätet samt vid baksätets bakre övre kant bak till bakluckan. Det måttet framgår på t.ex E-class.. Det är ju det måttet som blivit så mycket sämre nu. Packar man platta paket är det inte så stor förlust (förutom på bredden...) Hm..
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Elpriset

Så här ser en "riktigt" 15kW […]

Polestar optimering v60 b4 diesel

Någon som har gjort en optimering och vill[…]

Japp ECM ligger nere från det att man st&a[…]

Jag rengjorde givaren eller iallafall gallerspring[…]