Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

… och ett vevlager som är dåligt gör i sig inte att motorn inte tänder på en cylinder. (Har lagret verkligen rasat så märks det på värre sätt än att den knackar vid gaspådrag.)

Håller med om kompressionstest. Man ska få cirka 0.9 MPa (9 bar) med en vanlig kompressionsprovare. Volvo tillåter upp till 0.2 MPa (2 bar) skillnad mellan två cylindrar utan att det anses som ett "fel". Dvs cirka 20% – rätt mycket.
En liten update, bilen är även komplös och tänder till ibland men vill inte starta längre. Så hörde mig för bland lite polare som har hållit på lite med samma problem. Dom står fast att knacker förmodligen beror på vevlagerna. Samt att det kan va hål i en kolv eftersom den tänder, blir komplös och tänder igen. Lutar åt ett motorbyte...
Om kamremmen hoppar ett antal kuggar blir motorn också mer eller mindre komp.lös på alla cylindrar, men är det så på din?? Eller är det bara på en?. Knackar motorn när du kör på starten eller knackade det när den gick att köra med?
lennarte skrev:Om kamremmen hoppar ett antal kuggar blir motorn också mer eller mindre komp.lös på alla cylindrar, men är det så på din?? Eller är det bara på en?. Knackar motorn när du kör på starten eller knackade det när den gick att köra med?
Knackar inte när man kör på startmotorn, knackade endast vid gaspådrag när bilen gick.
kungredansomung skrev:Knackar inte när man kör på startmotorn, knackade endast vid gaspådrag när bilen gick.
Kan det inte vara som den "spkar" p.g.a att tändingen kommit fel om remmen hoppat, eller bränslebrist p.g.a "uppställd" turbo?? Är senare det det senare, kan det vara "knas" i motorn
UPTADE! Orsaken till att den va komplös visade sig vara hål i en kolv. Knacket har vi ännu inte kommit fram till. Kort och gott så böt vi motor då jag hade en reservdelsbil med b230fk som innan. Uppstart gick fint 3 första gångerna, dock utan tomgång. Tänkte att jag byter kontakterna mellam tempgivare och tomgångsmotorn vilket visade sig ge mig en stabil tomgång. Sen helt plötsligt började den skjuta 1ans säkring, alltså till styrenheten samt soppapumpen. Började rycka kontakter tills säkringen inte gick. När jag tog bort tempgivarkontakten så va säkringen hel. Men bilen ville inte gå mer än ett par minuter innan den dog och nu får jag inte fram någon soppa? Bytt relä, säkringen är hel. Men pumpen går inte. Vad kan ha hänt? Bilen hamnar på skroten inom ett par dagar om jag inte får bukt på problemet snart. Tack på förhand!

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]