Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Exyzäta skrev:Bakåtsträvare finns det alltid gott om, och nu när man precis har vant sig med S60 P2 så ser man att det finns en nyare och ytterligare en nyaste på väg? Hur ska detta sluta?
Man behöver la inte tycka att allt som kommer ut på marknaden är toppen för att inte kallas bakåtsträvare.
Har nyss skaffat mig en XC70 som jag gillar, men gillar även S och V90. Det är ju en helt annan "typ" av design som förmodligen tilltalar en lite annorlunda publik. Vet tex många inbitna Audi och BMW ägare som tilltalas och sneglar på dessa nya modeller. Mer premium och modernare former.

Skickat från min SM-T700 via Tapatalk
Jag gillar båda. När första modellen av S80 kom ut 1998 så var det ju många som var tvungna att vänja sig med den. Midjan var ju något nytt då och blev en snackis. Jag tycker S90 är läcker. Tyvärr kommer nog jag ha kvar min 2013 S80 ett bra nog till.
Hade en stor hund som tog upp lite mer än halva bagaget på vår V70 samtidigt som vi hade två små barn, tyckte ändå det alltid fanns plats att lasta. Än bättre blev det är vi fick takbox för skidor, pjäxor och så vidare.
På slutet hade vi två lite äldre barn och ingen hund, då använde vi aldrig allt utrymme.

Därför kunde vi med lätthet byta ner oss till V60 denna gång.

Med anledning av det, min fråga till er. Kör många omkring med fullt bagage ofta eller köper ni bil för att ha möjlighet att lasta mycket någon gång per år?
Jag kan ha fel, men det känns som många köper bil för att ha gott om plats men sen används sällan allt utrymme mer ön någon gång per år. Då det skulle kunna lösas med takbox eller släpvagn.
Som jämförelse hade jag väldigt väldigt svårt för V70 II:s utseende när den lanserades. S80 II gick av någon anledning hem snabbare, kanske för att V8 och kromfälgar hamnade närmare hjärtat? :)

Har kört en S90 D5 någon enstaka mil och bara det gjorde det kändes väldigt konstigt att kliva in i min S80 II efteråt, kändes mer 850 än 2000-tal. På ett bra sätt alltså, sett till S90:n. Den var inte lika konstig och främmande längre utan man kunde se lite fördelar också.
Jag kör med full last i min XC70 ca 20 ggr per år. Mestadels är det grejer till båten som dynor etc och då är en hyrd släpvagn inget alternativ då dessa oftast är alldeles för smutsiga inuti.
Övriga gånger är det packning till lite längre resor och då uppskattar jag att det är lätt att lyfta i och ur grejerna.
sparwen skrev: Med anledning av det, min fråga till er. Kör många omkring med fullt bagage ofta eller köper ni bil för att ha möjlighet att lasta mycket någon gång per år?
Jag kan ha fel, men det känns som många köper bil för att ha gott om plats men sen används sällan allt utrymme mer ön någon gång per år. Då det skulle kunna lösas med takbox eller släpvagn.
Kör ner till Medelhavet (Italien, Kroatien, Slovenien) fullastad varje sommar, samt till Alperna fullastad varje vinter. Har en V70 och är nöjd med vad den slukar. Dessutom har jag hund (liten King Charles, men likväl hund). Skulle inte vilja ha bil med mindre lastkapacitet.
Tycker S90/V90/V90 CC är skitsnygg. Men varför kan man inte kombinera bra utseende med bra funktion? Är det en omöjlighet att göra något som är snyggt samtidigt som det är praktiskt och funktionellt.

Hade tex V90 bilvit skitful om man hade behållit ett rymligt bagage.
Majoriteten av bilköparen köper ju inte en bil för att den är praktisk, utan för att den skall spegla deras livsstil. Där tror jag V90 kommer ta andelar från Audi och BMW med sin design, själv tycker jag att nya V90 är väldigt snygg även om den inte passar mig som hundägare, bagaget känns för litet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]