Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av filippb
dissonans skrev:Knappt sju procent av reggade V70/XC70/S90/V90 i augusti var icke-diesel. Motsvarande siffra förra året var knappt 6 procent. För XC60 var siffran i augusti i år lite drygt 2 procent. Så så illa som promille är det inte, men andelen diesel är absolut otroligt överväldigande.
Lite off-topic men lite kul för oss som föredrar bensinmotor:

Läste en artikel på TeknikensVärld idag och kom att tänka på att jämföra diesel med bensin. Här har jag satt ihop lite förenklad statistik över andelar bensin vs diesel av alla nyregistreringar av personbilar i Sverige. Statistiken är från SCB [1]. Man ser hur bensin behåller och ökar andel medan diesel tappar främst till laddbara el/hybridbilar och är nu under 50% jämfört med nästan 70% för några år sedan.

[1] http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/S ... statistik/
Bilagor
bränsleandel.jpg
bränsleandel.jpg (116.41 KiB) Visad 578 gånger
av superluxus
Gorban skrev:Här är min bil. Onyx black, Amber/charcoal.
Lekker bil! 19" felgene var også fine. :)

Sent from my iPad using Tapatalk
av Volvovirgin
Gorban!

Gratulerer med fin bil. Det ser ut til at du har innstegslister med LED lys. Er dette levert som standard med inscription eller har du bestilt dette som ekstrautstyr?
av Gorban
Volvovirgin skrev:Gorban!

Gratulerer med fin bil. Det ser ut til at du har innstegslister med LED lys. Er dette levert som standard med inscription eller har du bestilt dette som ekstrautstyr?
Ramen runt instegslisten är LED och lyser. Det är standard för Inscription, liksom lampor i dörrhandtagen utvändigt och en himla massa LED-ljus invändigt. Bland annat på dörrarnas insidor och under valnötslisten fram.
Användarvisningsbild
av Derank
BiTu skrev:Diesel vs bensin är tydligen en het potatis. Det är mer än ekonomi som spelar in. Bensin är tystare, stinker mindre, och är roligare att köra. Sen finns det bättre dieselmotorer och sämre bensinmotorer. Men i Sverige blir man nästan attackerad för att man väljer bensin - det är mitt val!
Det är nog mest här, ingen i min bekantskap el mina kollegor funderar ens på det. De kör oftast både och och innehar oftare båda sorterna andrabilen tenderar att vara bensinare.

De konstiga diskussionerna här om diesel el bensin el etanol stöter då inte jag på i det verkliga livet.
av BiTu
Derank skrev:
BiTu skrev:Diesel vs bensin är tydligen en het potatis. Det är mer än ekonomi som spelar in. Bensin är tystare, stinker mindre, och är roligare att köra. Sen finns det bättre dieselmotorer och sämre bensinmotorer. Men i Sverige blir man nästan attackerad för att man väljer bensin - det är mitt val!
Det är nog mest här, ingen i min bekantskap el mina kollegor funderar ens på det. De kör oftast både och och innehar oftare båda sorterna andrabilen tenderar att vara bensinare.

De konstiga diskussionerna här om diesel el bensin el etanol stöter då inte jag på i det verkliga livet.
OK, men det sitter gammalt tänk kvar hos många att bensindriven bil måste vara så dyrt. Ja, det kan det vara, men det måste inte vara det.
av argasnickaren
Gorban o Bi-Tu nu får ni skärpa er!!!!!
Hur är t5an att köra?
Jag har 15 veckor kvar att vänta innan min kommer och är grymt nyfiken på hur den går,
D5 har jag kört men det finns ju ingen t5 till provkörning
av BiTu
Gorban skrev:
Volvovirgin skrev:Gorban!

Ramen runt instegslisten är LED och lyser. Det är standard för Inscription, liksom lampor i dörrhandtagen utvändigt och en himla massa LED-ljus invändigt. Bland annat på dörrarnas insidor och under valnötslisten fram.
Sen finns det även stämningsljus där du kan välja mellan 7-8 olika färger, samt intensiteten på dessa. Du kan även ställa styrkan på interiörljuset under lister m.m. Mycket stiligt blir det!
Användarvisningsbild
av V9097
BiTu skrev:Sen finns det även stämningsljus där du kan välja mellan 7-8 olika färger, samt intensiteten på dessa. Du kan även ställa styrkan på interiörljuset under lister m.m. Mycket stiligt blir det!
Ni som har fått era Inscriptionbilar med kanske kan bjuda på lite interiöra bilder i mörker eller skymning? :D
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 33
Framvagnsbalk Volvo 240

Vad jag har hört så accepterar inte bi[…]

Jo det är samma på alla 940 men tidiga […]

Pipande styrväxel.

Det piper från styrväxeln hela tiden, […]