Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fräsare
Köper ni nåt på kredit hos Microbildelar så vill jag varna alla.
Skikade räkningar över helgen (på bankgiro)skulle betala 150 kronor.
Betalningen kom fram en dag för sent detta kostade 200 kronor (påminnelseavgift plus 15 prosentt ränta.Skulle få rabatt 10 prosent
på alla köp med micro kortet istället blir det 150 prosent dyrare!!!
Användarvisningsbild
av Nexus
Fräsare skrev:Köper ni nåt på kredit hos Microbildelar så vill jag varna alla.
Betalningen kom fram en dag för sent detta kostade 200 kronor (påminnelseavgift plus 15 prosentt ränta.Skulle få rabatt 10 prosent
Annars kan man ju betala i tid och slippa betala dröjs avgift!!!!! :roll:
Användarvisningsbild
av Fräsare
grammse skrev:
Fräsare skrev:Köper ni nåt på kredit hos Microbildelar så vill jag varna alla.
Annars kan man ju betala i tid och slippa betala dröjs avgift!!!!! :roll:
Självklart! Hade betalat kontant men blev övertalad för kontot pga bonus
på 10 %.Hade tänkt investera på rostfritt avgassystem ,men det finns ju andra företag...Sen är det ju posten ocksåå som orsakar förseningar när man betalar med giro...
Användarvisningsbild
av Brainy
Det stog inget om att dessa avgifter skulle uppkomma om du inte betalade i tid?

mvh
Anders
av anp
Vad var betalningstiden?

En vild gissning är att det är medtaget i beräkningarna att några missar inbetalningsdatumet, och att de då tjänar en hel del på ränteinkomster mm.
Förr fick man påminnelser, idag får man straffränta direkt.

För övrigt är Micro rent bedrövliga att ha att göra med.
De har aldrig något hemma, och skall man beställa något, så vill de ha betalt i förväg.
De är dessutom ofta dyrare än volvohandeln är på likvärdiga delar.
Mekonomen m.fl är oändligt mycket bättre att ha att göra med.
Användarvisningsbild
av Larre
Jo då! Så här fungerar många av de "nya" kreditgivarna på marknaden. De bästa (dvs de mest lönsamma) kunderna för dessa företag är de som betalar för sent. Dem tjänar de bra med pengar på. De som betalar i tid och de som är svåra att driva in betalningar från vill de inte ha. Jo, förresten, de som betalar i tid kan man tilldela större och större kredit. Sannolikheten ATT tjäna pengar är lika liten mot denna kundgrupp oavsett kredit, men eftersom insatsen är större, är den förväntade vinsten också större. Samtidigt som risken för kreditgivaren är fortsatt liten. Till slut missar även den nitiskt korrekte betalaren. I sin direktmarknadsföring är kreditgivarna riktigt bra på att finna just den mest lönsamma kundgruppen, givetvis med statistiska modeller.

Inget nytt för de flesta kanske, men kanske för någon.

Lärdom: kan man följa de överenskomna avbetalningsplanerna, så kan man spara bra med pengar på räntefria avbetalningsplaner, men är man det minsta "slarvig" så...

Fräsare: jag lider med dig! Det är minst sagt irriterande och nesligt.
Användarvisningsbild
av Nexus
anp skrev:Vad var betalningstiden?

En vild gissning är att det är medtaget i beräkningarna att några missar inbetalningsdatumet, och att de då tjänar en hel del på ränteinkomster mm.

De har aldrig något hemma, och skall man beställa något, så vill de ha betalt i förväg.
Så du menar att micro generelt är dåliga att "ha att göra med".
Jag har köpt dragkrok, avgassystem mm mm aldrig behöva betala i förskott. Jag fick fel avgas klamma en gång. de ringde runt halva stan för att försöka få tag på rätt klamma till mig. Och så ringde han till leverantören och gav de en rejäl utskällning.
Det kallar jag kundservice :)
Dessutom har de öppet till 20,00 vardagar och öppet hela helgen.
:) :) :) :)
av anp
grammse skrev:

Jag har köpt dragkrok, avgassystem mm mm aldrig behöva betala i förskott. Jag fick fel avgas klamma en gång. de ringde runt halva stan för att försöka få tag på rätt klamma till mig. Och så ringde han till leverantören och gav de en rejäl utskällning.
Den microbutik jag har närmast, har mycket sällan ens de mest vanliga volvodelar hemma. och ofta mycket svårt att leverera rätt delar. Detta under många år tillbaka i tiden.
Och de sista3-5 åren har de också krävt förskottsbetalning på många av mina förfrågningar på delar som måste beställas.

Kanske skiljer mellan butiker, men detta är min erfarenhet av den lokala butiken. Men det bör väl ha utgått ett centralt direktiv om hur göra affärer inom microkoncernen?
Användarvisningsbild
av Nexus
anp skrev:
grammse skrev:

Den microbutik jag har närmast, har mycket sällan ens de mest vanliga volvodelar hemma. och ofta mycket svårt att leverera rätt delar. Detta under många år tillbaka i tiden.
Och de sista3-5 åren har de också krävt förskottsbetalning på många av mina förfrågningar på delar som måste beställas.

Kanske skiljer mellan butiker, men detta är min erfarenhet av den lokala butiken. Men det bör väl ha utgått ett centralt direktiv om hur göra affärer inom microkoncernen?
Trist att det skall skillja så mycket mellan olika butiker av samma kedja.
Jag har bara positiva erfarenheter från micro i min stad. Men med Bilia är det tvärtom butter personal och inte vanliga delar hemma.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]