Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
De finns ju låder å motorer till salu lite varstans om man vill ha tex B23E med OD att montera in (sälja å få tillbaka lite på den som sitter i). De är en hel del jobb om de är en förgasare man bygger från. Alternativt köpa 2-3 bilar och bygga en bra. Kan ju bli ett vinterprojekt ;)
Sen kan man alltid gå på marknader och hitta rätt billiga delar, att fortsätta sätta in under tiden man äger och kör bilen.
Kan tipsa om "Svenska 240 klubben" på Facebook. Dom flesta brukar vara ganska hjälpsamma med delar.
Men de gäller väll att man gör lite efterforskningar själv, om man kan få tag på de kritiska delar man är ute efter först, som tex huv, grill, listpaket osv.

En Mächa är väll heller inte fel. Så länge man hittar en bra utan rost. Mig tilltalar de inte speciellt. Men de är ju inte min sak att avgöra.
Användarvisningsbild
av lennarte
Frrla skrev:240 har fått någon utmärkelse för "säkraste" bil 2016 eller nått sånt, för den körts i si å så många kilometer utan att vart med i någon "allvarlig" olycka med dödlig utgång de senaste 5(?) åren eller så.

SUG PÅ DEN ETT TAG! ;)
Detta beror nog mest på föraren av dessa bilar. Ungdomarna som är överrepresenterade i dessa sammanhang kör andra bilar nu....
av Gelgamesh
Mattiaz skrev:Idag har jag Citroën som entusiast och bruksbilar så rost är jag ganska nöjd på... :twisted: Men annars kan jag tänka mig att skruva lite. Får man en fin för 30'?
Kul att se att man inte är ensam Citroënist bland 240-återfallarna... ;)
Användarvisningsbild
av Frrla
Gelgamesh skrev:
Mattiaz skrev:Idag har jag Citroën som entusiast och bruksbilar så rost är jag ganska nöjd på... :twisted: Men annars kan jag tänka mig att skruva lite. Får man en fin för 30'?
Kul att se att man inte är ensam Citroënist bland 240-återfallarna... ;)
ja Har också haft citroen för länge sen. saknar den lite. lättsamma å sköna bilar att köra.
av osla
Frrla skrev:240 har fått någon utmärkelse för "säkraste" bil 2016 eller nått sånt, för den körts i si å så många kilometer utan att vart med i någon "allvarlig" olycka med dödlig utgång de senaste 5(?) åren eller så.

SUG PÅ DEN ETT TAG! ;)
det kan ju bero på att en volvo sällan körts lika mycket som en mb. om vi tar 240:in som exempel så är det samma år som w123 och w124 fanns (ungefär). hur ofta ser ni en 240 som passerat 60 tusen mil? väldigt sällan dom står offta än idag på mellan 25 och 35 tusen mil, en w123 eller w124 har ofta gått långt över 60 tusen, väldigt många över 50 tusen och i princip alla över 40 tusen.

så jag tycker inte det är så konstigt, dom få 240 som brukas än idag rullar ändå inte särskilt många mil på ett år, medans mercedes ofta rullar 3 tusen mil om året, kör själv 3 tusen mil om året i 2 w124:or som ena har gått snart 42 tusen och den andra slog över på 50 tusen förra helgen, då är det tysk importare båda 2 så dom har ju garanterat gått 20 tusen till. så är inte konstigt att 240 inte är med om nå många olyckor då dom bara står, för inte är det för att dom går bra efter vägen, nej på vintern kastar dom hit och dit och det är tvära kast, det kommer ni märka direkt om ni sätter er i en mb att den går betydligt mycket bättre och trevligare. sen finns det komfort som står sig än idag i dom mot för en 240
Användarvisningsbild
av Frrla
osla skrev:

SUG PÅ DEN ETT TAG! ;)
det kan ju bero på att en volvo sällan körts lika mycket som en mb. om vi tar 240:in som exempel så är det samma år som w123 och w124 fanns (ungefär). hur ofta ser ni en 240 som passerat 60 tusen mil? väldigt sällan dom står offta än idag på mellan 25 och 35 tusen mil, en w123 eller w124 har ofta gått långt över 60 tusen, väldigt många över 50 tusen och i princip alla över 40 tusen.

så jag tycker inte det är så konstigt, dom få 240 som brukas än idag rullar ändå inte särskilt många mil på ett år, medans mercedes ofta rullar 3 tusen mil om året, kör själv 3 tusen mil om året i 2 w124:or som ena har gått snart 42 tusen och den andra slog över på 50 tusen förra helgen, då är det tysk importare båda 2 så dom har ju garanterat gått 20 tusen till. så är inte konstigt att 240 inte är med om nå många olyckor då dom bara står, för inte är det för att dom går bra efter vägen, nej på vintern kastar dom hit och dit och det är tvära kast, det kommer ni märka direkt om ni sätter er i en mb att den går betydligt mycket bättre och trevligare. sen finns det komfort som står sig än idag i dom mot för en 240
ja påstår inget annat. enligt dig ska man räkna det på ett annat sätt. här är de räknat att en 240 går SOM EXEMPEL 120 mil i snitt utan olycka medans andra går 100 mil innan de händer nått. om "modellen" sen körts 1000 0000 0000 00 0 00 0 0mil är av 0 betydelse.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]