Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joddlaren
Hej. Ny på forumet.
Undrar lite över uppkoppling. Har en nyinköpt xc90. Tänker peta in ett 4g simkort för att kunna nyttja bilens modem.
Vilket abonnemang ger mig bäst kapacitet för pengarna? Och hur mycket GB gör man av med per månad om man lyssnar på lite Spotify och gör nödvändiga nerladdningar till bilens system, på ett ungefär?
Vad rekommenderar expertpanelen?
Användarvisningsbild
av Hssonen
om du loggar in på minvolvo.se så finns det en länk där du kan beställa
ett simkort från telenor gratis, laddat med 5gb.
fick hem mitt kort idag till min beställda bil. :D
av LasseJsson
Hej
Jag kör med Vimla (Telenors motsvarighet till Telias Halebop och Tres Hallon).
Att jag har valt dem är att i deras tjänst så sparas icke-förbrukad data (eller samtal) och flyttas över till nästa månad. Man kan alltså vid lågförbrukning spara data som man sedan har när man vissa månader behöver mer.
Kör det själv och även dottern kör med dem. Priser från ca 100kr per månad.
Upplägget bygger även på "member-get-member" som sker genom "tipsningar".
Om jag som befintlig kund tipsar någon så får jag och den jag tipsar 10kr rabatt per månad. Rabatten finns kvar så länge som "jag" och den som "tipsas" har kvar tjänsten.

Som jag har tolkat det via andra forum så är det flertalet som har tjänsten "gratis" via många tipsningar.

Gällande förbrukning så är det lite med vilken kvalité som man lyssnar med. Kör du ex TuneIn (eller Spotify) med 128kbps så är det ca 60MB per timme. Dvs grovt räknat 16-17 timmar per GB data. Kör du högre kvalité så blir det givetvis mer som har skrivits tidigare.

Delar man ut wi-fi i bilen så tänk på att mobiler/paddor kan få för sig att uppdatera appar och offline material när de är uppkopplade. Brände nästan 1GB på en timma då mobilen fick för sig att uppdatera allt mitt offlinematerial på Spotify samt ett gäng appar.
av Gorban
Tre har fri musikstreaming så jag tänker sätta in ett sådant kort i min bil. Kräver abonnemang men men kan ta ett bredbandsabonnemang som bara har en månads bindningstid.
av volvo244gle
Kolla om möjligheten finns att ta ut ett extra surf-SIM på ditt huvudabonnemang. Brukar kosta några tior extra varje månad, och då får du även full koll på dataanvändningen.
av Gorban
Jag har beställt prova på paketet från Telenor via Min Volvo. Jag tänkte att jag skulle använda de fem fria gigabyten innan jag skaffar ett kort från Tre.

I går när jag hade hämtat min V90 så stoppade jag in SIM-kortet i bilen och gick in i inställningarna för att koppla upp bilen. På Sensus-displayen dyker en symbol för ett SIM-kort upp följt av några streck där jag antar att operatörens namn ska visas. Bilen lyckas inte hitta kortet och koppla upp sig. Någon som har några tips om hur man ska göra?
Användarvisningsbild
av Hssonen
Gorban skrev:Jag har beställt prova på paketet från Telenor via Min Volvo. Jag tänkte att jag skulle använda de fem fria gigabyten innan jag skaffar ett kort från Tre.

I går när jag hade hämtat min V90 så stoppade jag in SIM-kortet i bilen och gick in i inställningarna för att koppla upp bilen. På Sensus-displayen dyker en symbol för ett SIM-kort upp följt av några streck där jag antar att operatörens namn ska visas. Bilen lyckas inte hitta kortet och koppla upp sig. Någon som har några tips om hur man ska göra?
det kan ta ett bra tag innan den kopplar bilen, var ute och körde nästan en timma med min XC70 innan den kopplade upp.
seeegt kan man säga =)
B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland)[…]

Men är kabeln som strömtjuven satt p&ari[…]

Northvolt kommer att avveckla all produktion vid b[…]

Jag har en gammal saab 900 turbo som är trimm[…]