Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Kanske inte mycket hjälp, men jag hade problem med att min 960 startade på 5 cylindrar när den stått mer än några veckor. Det märks inte alls mycket på en 6:a som går på 5, den skakade i princip inte alls... Det hörs destomer på motorgången, låter som en D5:a typ :P Hittade en gammal film på datorn så kan du jämföra
Nu har jag bytt den torkade slangen till EGR-ventilen. Och den här slangen som var helt söndertorkad.
DSC_0121 (Medium).JPG
DSC_0121 (Medium).JPG (377.02 KiB) Visad 602 gånger
Dock skakar motorn fortfarande. Jag tycker att den har lite mer ork än innan, men det kanske bara är att man vant sig.
Läser Volvos verkstadshandbok på bränsle och tändningssystem Motronic 4.4
Motorn rycker kraftigt under acceleration varm motor och inga felkoder.
Möjliga orsaker.
defekta/skadade tändstift
fukt i tändstiftsbrunnarna
resistens lyftmassemätare
Dålig acceleration, motorn känns orkeslös, varm motor och inga felkoder.
Möjliga orsaker.
Kontroll av luftinlopp. Kontrollera luftintaget före luftfilter, luftfilter och övriga kanaler. Det kan ha hamnat papper, plast eller löv. Djur kan ha byggt bo.
Tändsänkning på grund av knack.
Skadade tändspolar
ojämn kompression
lågt bränsletryck
blockerat avgassystem
felaktiga givarsignaler.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
JANAWS skrev:Läser Volvos verkstadshandbok på bränsle och tändningssystem Motronic 4.4
Motorn rycker kraftigt under acceleration varm motor och inga felkoder.
Möjliga orsaker.
defekta/skadade tändstift
fukt i tändstiftsbrunnarna
resistens lyftmassemätare
Dålig acceleration, motorn känns orkeslös, varm motor och inga felkoder.
Möjliga orsaker.
Kontroll av luftinlopp. Kontrollera luftintaget före luftfilter, luftfilter och övriga kanaler. Det kan ha hamnat papper, plast eller löv. Djur kan ha byggt bo.
Tändsänkning på grund av knack.
Skadade tändspolar
ojämn kompression
lågt bränsletryck
blockerat avgassystem
felaktiga givarsignaler.
Har du gjort några framsteg?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag kom på att det även var dags att byta kamrem. Barn + andra projekt tar upp min tid så det blev till att kasta in handduken och lämna bilen till en verkstad för kamremsbyte. När de ändå höll på fick de kolla på skaket.

Det visade sig att en tändspole var kass. Precis min första misstanke då det hänt förut, men tydligen misslyckades jag med att kontrollera dem... Nu är allt bra i alla fall!

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]