Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ehhh känns som det var skrivet på 90-talet.

Ja kör automat och ja tror att allt är kalibrerat för att inget ska gå sönder av normal körning.

Körde i 8 år med en trimmad V70R utan minsta problem. Det kunde glöda fint bakom motorn emellanåt.
Perra83 skrev:Ehhh känns som det var skrivet på 90-talet.

Ja kör automat och ja tror att allt är kalibrerat för att inget ska gå sönder av normal körning.

Körde i 8 år med en trimmad V70R utan minsta problem. Det kunde glöda fint bakom motorn emellanåt.
lite så tänker jag med skulle dom kunna ha det på sitt samvete om bilarna skulle klappa ihop av den funktionen som leder till viss segdragning? tror knappast det
LazerHawke skrev: hur har exempelvis volvo tänkt till här med sitt "Eco +" program? när det kommer till segdra motorn? läser man punkt 3 bland annat så börjar man ju undra lite? visst på raka vägar går väl bra men vi har ju en del backar etc med?
Den punkten gäller enbart bensinmotorer. Går det att använda Eco + under alla förhållanden? Även om bilen inte nått optimal driftstemperatur?
Jag undrar eftersom jag inte har sådana nymodernigheter :)

Men ni kan ju alltid koppla upp er och se turbons temperatur under drift, när man gasar blir det varmt :P Bättre att "coasta" :)
Waizguy skrev:
LazerHawke skrev: hur har exempelvis volvo tänkt till här med sitt "Eco +" program? när det kommer till segdra motorn? läser man punkt 3 bland annat så börjar man ju undra lite? visst på raka vägar går väl bra men vi har ju en del backar etc med?
Den punkten gäller enbart bensinmotorer. Går det att använda Eco + under alla förhållanden? Även om bilen inte nått optimal driftstemperatur?
Jag undrar eftersom jag inte har sådana nymodernigheter :)

jag har kört Eco + redan från start när jag startat bilen har funkat fint för mig samt har sparat bränsle en hel del på långsvängar :)
Det mesta stämmer ju och är rätt självklart.
Men segdra håller jag inte med om. Dom säger ju dessutom lite emot sig själva. Turbo vill ha motstånd, går motorn tyngre så laddar turbon, förutsatt att man inte har ett åt h-e för stort agg för vardagskörning som inte börjar ladda fören vid 4k+ rpm. Men dom flesta bilar, speciellt nyare, har ju löjligt små agg som typ börjar ladda redan på tomgång :lol:
T ex går min bil tungt så börjar den ladda redan vid 1400-1500rpm istället för ~2100.

Avgasflödet på lägre varv är inget direkt problem längre(sen typ, början av 90 talet?), grenrören är så pass bra utformade att impulserna kommer jämnt och fint oberoende av varvtal. På sämre grenrör händer det ofta att impulserna motarbetar varandra på längre varv, men som sagt, sånna grenrör existerar knappt längre...

Det som däremot kan hända om man segdrar turbon på lägre varv och turbon laddar en del är att man kan kröka stakarna. Är väl knappast något man behöver oroa sig för på en orginalbil, eller en bil som bara fjomp-laddar, men ändå. Det kan hända.

Enda egentliga skillnaden som man märker är att segdrar man en turbo så sjunker bränslenivån mycket snabbare, än om man växlar ner istället. :roll:

Och kanske framförallt.. Jag lyckas inte hitt[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det had[…]

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]