Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrillee
Hej.

Köpte mig en xc 70 för någon vecka sedan och är grymt nöjd. Bortsett från två detaljer... ligger jag på e4an och ska köra om eller ibland ska gasa ur en rondell så kan den ibland få damp.

Den säger något i stil med "motor serv omgående" och så slutar den accelerera. Är det hyfsat plant bibehåller den hastigheten men e de motlut som bromsar den ner. Ja tänker att de e nån givare som är knäpp eller något... händer ibland och ibland inte.

Nästa grej är att vinterläget kan hoppa i så ja ha W i displayen, bilen segdrar på 3an som den ska i de läget , lampan lyser på knappen som den ska ...men

Jag kan inte slå ur läget. Trycker på knappen men inget händer....ha inte ens aktiverat läget från första början utan den hittar på detta självmant.

HJÄLP!!!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Hssonen
jag har en V40cc som uppförde sig likadant med ett nästan igensatt bränslefilter.
gick bra så länge man gasade normalt, när man behövde mer kraft typ omkörningar så dog bilen och fick dessa
varningar med. behöver ju inte vara de felet men kan va =)
Användarvisningsbild
av wissel
Om du köpt en på firma så be dom åtgärda. Om inte så börja med att byta olja i lådan, den skall vara hallonfärgad om du kollar på oljestickan. För övrigt varje gång jag köper ny bil så byter jag SAMTLIGA vätskor för då vet jag statusen på detta, oavsett vad tidigare ägare har sagt.
Nu skrev du inget om miltal o så vidare eller vilken motor som sitter i den!
Med lite information som du ger så får du även lite information i retur.
av chrillee
Hej hej.

En annan sak som slog mig idag, segdrar jag när jag accelererar ur, låt säga en rondell, så ticket jag att den knackar nå jävulskt... sen stämplar jag så den verkligen få kliva upp i varv så blir den som tystare och mjukare i motorljudet men så då kommer detta felmeddelande. Få ja bara bukt på dessa fel så har jag en kanonbil så jag uppskattar verkligen all hjälp.

Wissel: D5 xc70 automat 2003. [SMILING FACE WITH SMILING EYES] Jo jag har tänkt serva samtliga vätskor precis som du säger samt kamrem, detta fel känns dock mer relaterat till nån sensor än en olja.

Tack Hssonen för tipset, väl värt att undersöka för tidigare ägaren hade som noll info om bilen så detta köp va verkligen grisen i säcken.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
av pwassvik
Hssonen skrev:jag har en V40cc som uppförde sig likadant med ett nästan igensatt bränslefilter.
gick bra så länge man gasade normalt, när man behövde mer kraft typ omkörningar så dog bilen och fick dessa
varningar med. behöver ju inte vara de felet men kan va =)
Jag hade precis detta felet på min förra bil V70 D5 -04. Plockade ner bränslefiltret och det var helt igensatt, med ett nytt filter gick den som en klocka igen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]