Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrHook
Har lite felkoder i bilen jag köpt nyligen. Vissa saker vet försäljaren om att de ska reparera då det är trafiksäkerhet så dom kan vi skippa.
Är intresserad av klimatkontrollen vad som kan spöka där samt justering av framlyktorna och sätesvärmarna.

Har 15 volt in i stolarna så kan undra varför de inte fungerar, justering vid lyktorna har jag ingen volt-spänning alls mer än 0.0(4-5) volt.
Känns som det kan vara felsom hänger i hop med varandra, dock har jag inga belägg för det utan är en ren gissning.

Finns det någon kunnig som vill dela med sin kunskap om vad jag ska göra (kan göra) för att ev. bli av med dessa felmeddelanden?
Bilagor
v7020161001.png
v7020161001.png (158.1 KiB) Visad 312 gånger
Användarvisningsbild
av wissel
Har du raderat koderna och detta är dom som kommer åter ?
Själv skulle jag koncentrera mig på dom permanenta felkoderna
som kan betyda byte av SAS, BCM enhet,CCM modulen, osv. Brrr, dyrt o trist.
av mrHook
wissel skrev:Har du raderat koderna och detta är dom som kommer åter ?
Själv skulle jag koncentrera mig på dom permanenta felkoderna
som kan betyda byte av SAS, BCM enhet,CCM modulen, osv. Brrr, dyrt o trist.
Vi har just köpt bilen och vad jag läst så gäller konsumentköplagen då många av felen är säkerhetsrisk, att säljföretaget skall åtgärda dem.
De jag funderar mest över är just CCM vad som kan vara fel där om du har något bra svar.
Användarvisningsbild
av wissel
Enligt min mening så skall dom åtgärda rubbet av dessa fel.
Dom har sålt en defekt produkt helt enkelt, har inget med säkerhet att göra över huvud taget.
Är det du som läst av bilen?
CCM kan vara en mängd orsaker till, byte av CCM modulen...8-10K ......mm.
BCM modulen ca 13K ....mm
UEM 0004 är Sirenbyte at 3-4 K ca.
Hoppas vid gud att du inte köpte bilen på en firma med flaggspel runt "bilhallen" och heter något typ "Bilcenter" någonting.!
Har du koll på om det är en "Importbil" ?
av mrHook
wissel skrev:Enligt min mening så skall dom åtgärda rubbet av dessa fel.
Dom har sålt en defekt produkt helt enkelt, har inget med säkerhet att göra över huvud taget.
Är det du som läst av bilen?
CCM kan vara en mängd orsaker till, byte av CCM modulen...8-10K ......mm.
BCM modulen ca 13K ....mm
UEM 0004 är Sirenbyte at 3-4 K ca.
Hoppas vid gud att du inte köpte bilen på en firma med flaggspel runt "bilhallen" och heter något typ "Bilcenter" någonting.!
Har du koll på om det är en "Importbil" ?
Jag har läst av bilen samt att Svensk Bilprovning har läst av alla fel. Kan tycka jag med att de bör åtgärda felen men tror inte de kommer göra det på en gammal my06. Det är ingen import vad jag kunnat få fram. Köpt på bilfirma i Lindesberg som verkar seriösa men alla bilhandlare är skojare. Nå får se på onsdag då de ska börja åtgärda DTSC problemen vad de tar för ställning till dom andra felen som även jag anser att de bör se över då bilen ändock kostade 40k.
Användarvisningsbild
av wissel
Importbil kollar du på internet kostnadsfritt. Transportstyrelsen, (fråga på annat fordon).
Bilhandlare försöker givetvis komma undan kostnader då få kunder har koll på vilka rättigheter dom har på riktigt.
Personligen skulle jag aldrig godkänna dessa felkoder som "normala".
Du kommer lätt upp i bilens inköpspris om du skulle rätta till dessa fel.
:???:
av mrHook
wissel skrev:Importbil kollar du på internet kostnadsfritt. Transportstyrelsen, (fråga på annat fordon).
Bilhandlare försöker givetvis komma undan kostnader då få kunder har koll på vilka rättigheter dom har på riktigt.
*ingen import*, sv såld.

Har kollat konsumentköplagen och ja det stämmer att enligt den skall de reparera felen på bilen, dock står det i varudeklarationen att de är osäkra på skicket av klimatanläggningens funktion. Dock innefattas vad jag anser inte sätesvärmarna där så även det bör de åtgärda och med det även klimatanläggningen. Har studerat in vad jag som köpare har för rättigheter och skyldigheter och som det verkar har jag lagen på min sida.

Får se vad de säger på onsdag, då ska de börja reparera DTSC i alla fall. Tack wissel för att du sparka mig i arslet så jag verkligen började läsa på.
av mrHook
wissel skrev:Importbil kollar du på internet kostnadsfritt. Transportstyrelsen, (fråga på annat fordon).

Vad jag läst mig till i "KKL" ska de åtgärda alla fel som jag orimligt kunnat förutse. D.V.S alla el-fel som kräver speciell utrustning för att kunna tillgå. Även att mitt test på Svensk Bilprovning påvisar brister som skall åtgärdas. Dock är jag osäker om ansvars avtagande gällande klimatanläggningen då de skrivit i varudeklarationen "osäker på funktion", kan dock anse att även det borde ingå i reparation då det felet är en kostnad som inte överensstämmer med bilens värde och inköpspris.

Wissel, om du har lust och tid att laborera med mig.
Användarvisningsbild
av wissel
mrHook skrev:

Vad jag läst mig till i "KKL" ska de åtgärda alla fel som jag orimligt kunnat förutse. D.V.S alla el-fel som kräver speciell utrustning för att kunna tillgå. Även att mitt test på Svensk Bilprovning påvisar brister som skall åtgärdas. Dock är jag osäker om ansvars avtagande gällande klimatanläggningen då de skrivit i varudeklarationen "osäker på funktion", kan dock anse att även det borde ingå i reparation då det felet är en kostnad som inte överensstämmer med bilens värde och inköpspris.

Ajaj, jag har barnbarnen här idag o ska iväg på fotbollsmatcher, idrott o scouter....fullt drag här.
Men Joel80 här på forumet kan detta på sina 5 fingrar tror jag. PMa honom o fråga.
av mrHook
wissel skrev:
mrHook skrev:

Ajaj, jag har barnbarnen här idag o ska iväg på fotbollsmatcher, idrott o scouter....fullt drag här.
Men Joel80 här på forumet kan detta på sina 5 fingrar tror jag. PMa honom o fråga.

Grymt tack för att du tagit dig tid. Kommer såklart återkomma med resultat.

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]

XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]