Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SverreK
Ändra temperaturparametrarna såg ju smart ut. Borde vara rätt enkelt att fixa om det funkar likadant på en Volvo, och det verkar det ju som eftersom någon tidigare i tråden menar att s/s inte funkar när det är kallt.
Men vad menar du med onlinebaserat? Menar du att bilen uppdaterar parametrar under färd? Låter riskabelt.
Användarvisningsbild
av Derank
Vida är numera onlinebasserat, programmet som används för diagnostik.

du kan inte ändra några sådanna parametrar med Vida, var sedan S/S får sin info ifrån om temperaturen vet jag inte heller, du kan ju prova att hänga en påse is på tempgivaren och se om S/S avaktiveras :shock:

Eller sätt fast bältet i passagerarsätets bältesklyka, då borde bilen tro att du kör utan bälte och då fungerar inte heller S/S

Du kan köra runt i sportläget, du fungerar inte heller S/S och det fins säkert fler sätt ochså.
av Lövet
Derank skrev:Eller sätt fast bältet i passagerarsätets bältesklyka, då borde bilen tro att du kör utan bälte och då fungerar inte heller S/S
Då måste man komplettera med öronproppar för Volvos bältesvarnare är inte särskilt förtjust i sånt
Användarvisningsbild
av Derank
själv så kommer jag att köpa modulen så snart den finns till salu, nu håller jag tummarna för att de adderat fler "bra" funktioner.
Användarvisningsbild
av joel80
Många av idéerna här har kanske inte så mkt eftertanke. Det bör vara fler funktioner i ens volvo som styrs av pempgivaren, så att ändra den kan påverka andra system på sätt man inte vill.

Att sätta bilbältet i passagerarklykan verkar rätt dumt det också. När bilen inte tror att föraren har bälte på skulle jag tro att det är andra saker som påverkas också, t.ex bör inte airbagen lösas ut om föraren inte har bälte.

Har man sånt stort problem med S/S så kan man kolla på andra bilar eller äldre bilar, och komma tillbaka om några år då det finns hybrider till vettiga priser, där har man inga av nackdelarna med att förbränningsmotorn stannar när man saktar in/stannar.
Användarvisningsbild
av Derank
Det var ju mer menat som ett skämt att sätta bältet i passagerarklykan. Det enklaste sättet just nu är att dra isär kontakten som jag gjort. I de fall de ändrar på tempen i VAGCOM el VSCD el vad nu WVs motsvarighet till Vida heter så är det endast parametrarna till just S/S som är ändrats, de övriga funktionerna som styrs av tempen fungerar som vanligt.

Man lär knappast behöva en hybrid för att bli av med S/S, det kommer en lösning de kommande veckorna och jag kommer att uppdatera så snart jag vet mer.

S/S är det inte bara Volvägarna som stör sig på, och för de som gillar det, fine.
Kan jag manipulera min bil till det bättre så gör jag det. Och eftersom det är min bil så gör jag vad jag vill med den.
Användarvisningsbild
av joel80
Mja.. Man får inte göra hur mycket ändringar man vill på en bil även om man äger den.. Så länge man vill kunna använda den i trafik alltså.
Jag missuppfattade dig och trodde du var seriös med bältet. Men kanske bra att jag gjorde det om nån annan tänkte att det var en god idé. :) (förutom plinget då.. Men det går ju också att fimpa.)

När det gällde temp-sensorn trodde jag det var utetemp-sensorn ni pratade om.. Det gjordes tidigare i allafall. Men du verkar ha koll..
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Mwi skrev:Varför köper man en bil med start/stop om man inte gillar funktionen?
För att dagens samtliga bilar har denna funktion näst intill iaf om man köper nytt
av SverreK
Mwi skrev:Varför köper man en bil med start/stop om man inte gillar funktionen?
Det är inte start/stop i sig som är problemet. Det är start/stop i kombination med automatlåda som är helt galen. Start/stop med manuell har jag inga som helst bekymmer med, faktum är att jag knappt noterat att det finns i de manuella bilar jag kört. Men med automat får man motorstopp i de mest konstiga situationer. Visst drar motorn igång igen vid gaspådrag, men det är helt sjukt att den stannar över huvudtaget bara för att jag stoppar till precis innan en rondell. Lösning just nu: Att varje gång jag startar bilen, koppla ur start/stop-funktionen. Det är detta moment jag vill slippa, för det känns så jäkla onödigt. Jag gillar verkligen min automatlåda i övrigt, men om jag inte hittar en vettig lösning på detta när jag byter bil nästa gång får jag väl gå tillbaka till manuell.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok