Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Jag funderar på något av följande dubbfriavinterdäck för nordiskt klimat, och behöver synpunkter.
Nokian Hakkapeliitta R2 men det finns bara i hastighetsklass R, eller Michelin X-ice XI3 som finns i hastighetsklass H, inte för att jag behöver hastigheten men jag vill ha ett däck som inte känns svajigt och då kanske H däcket är styvare? Dimensionen jag tänker köpa är 225/55-16 för nu har jag kört dubbade Conti i dimensionen 205/60-16 och de känns svajiga och upplever även det med andra fabrikat när det gäller 205/60-16, att gå upp till 17” är jag för snål för :oops:
Synpunkter på 205 vs. 225 eller vilket av de två fabrikaten jag bör välja uppskattas, själv hade jag bestämt mig för Nokia men däckhandlaren kom med lite synpunkter och ställde till mitt beslut, prismässigt är det neutralt mellan fabrikaten.
Andra fabrikat eller europeiska friktionsdäck passar inte mitt vinterklimat eller körförhållande.
Senast redigerad av 1 Mwi, redigerad totalt 0 gånger.
läs recensioner på bythjul.com och på tillverkarnas sidor.
Micheling X-ice Xi3 har jag haft. Sämsta däcken jag provat. Våtgreppet r abefintligt, torrgreppet är under all kritik.
Vinteregenskaperna är medelmåttliga.
Däcken är så mjuka att man inte känner vägen, dvs de saknar allt form av väghållning.
Det är det som ger mig beslutsångest, jag vill ha vintergreppet därför nordiskt vinterdäck och jag vill slippa dubbarna därför fastnade jag för Nokia när jag gjorde en egen analys av olika egenskaper/kompromisser. Då kommer min däckhandlare och krånglar till det med Michelin som förslag ??:-/
Det är inte så att däckhandlaren har stora billboards och "samarbetspartner"-skyltar med Michelin-logontypen? Ibland tror jag att sådant kan påverka vilken däcktillverkare som de rekommenderar.
Varför bara "snöa in" på de vanligaste märkena? Jag har goda erfarenheter av BF Goodrich, hade tidigare deras G-force winter2 (utan dubb) och på nuvarande bilen G-force stud (dubbat) som dessutom är med förstärkta sidor för att inte vara just sladdriga utan stumma och stabila.
exyzäta: Det handlar inte om att snöa in. De stora tillverkarna presterar alltid bäst i vinterdäckstesten helt enkelt.

Har själv mycket bra erfarenheter av Hakka R. Körde parallellt 3st olika däckuppsättningar under förra vintern. En fräsch uppsättning Hakka R, en helt ny uppsättning General Altimaxx och halvslitna Michelin dubb. Hakka R var överlägset bäst, samma väglag kändes som barmark med Hakka och isgata med General. Otroligt så stor skillnaden var! De halvslitna Michelin dubben placerade sig i mitten.
Här har du ett riktigt däckstest: http://tekniikanmaailma.fi/winter-tyres-2016 Kolla vilka märken som ligger i topp.
Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Vart[…]

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]