Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
Hade V70:n på service på Volvo-verkstad och fick då bl a tändstiften bytta.

Efter 2 mils körning på väg hem började bilen rycka otrevligt. Den ryckte också vid start av motorn och vid tomgången. Man kan väl bäst beskriva det med att om man tänker sig jämna hjärtslag så blev det dubbelslag ibland.

Åkte tillbaka till verkstaden och meken konstaterade direkt vid start av motorn att det rörde sig om misständning och att det var något av de nya tändstiften som var felaktigt. Jag fick intrycket att detta var ett vanligt problem och meken sa att tändstiften var känsliga.

Efter byte av tändstift så gick bilen utan ryckningar igen.

Men detta att helt nya Volvo-tändstift ska vara så dåliga känns inte bra. Nu är det väl bara att hålla tummarna för att de andra nya tändstiften inte ska gå sönder. :roll:

Har ni också upplevt problem med era nya Volvo-tändstift? De tidigare tändstiften var det inga problem med.
Användarvisningsbild
av Allinug
Fel sorts stift? Nu byttes bara det felaktiga stiftet...

Det var artikelnummer 8692071, nästan 800 kr för tändstiftssatsen och drygt 800 för själva bytet...
av Gelis
Det är väl knappast Volvo som tillverkat stiften även om det står Volvo på dessa. Vet inte hur det är på bilsidan men till Volvo marin ( VolvoPenta ) ligger det idag NGK stift i dom blå kartongerna, tidigare så stod det Volvo även på dessa stift.
Användarvisningsbild
av Allinug
Jo, men det är ju det man undrar, om de nyligen har bytt underleverantör för tändstiften?
För de förra var det aldrig några problem med.

Nu är ju det tändstift som bara höll i 2 mil bytt, men det känns ju som de andra knappt kommer att hålla 20 mil...
Användarvisningsbild
av sthlm
Kan ju vara så att gapet var för litet eller för stort.
Vet inte hur många som verkligen kollar gnistgapet vid montering men det bör väl göras antar jag.
Användarvisningsbild
av Allinug
OK, så det kan vara installationen också som påverkar hur det blir. Jag kan ju tycka att om de tar drygt 800 kr för att montera tändstiften så borde de ju göra den enligt installationsanvisning.
av Leopold
Allinug skrev:OK, så det kan vara installationen också som påverkar hur det blir. Jag kan ju tycka att om de tar drygt 800 kr för att montera tändstiften så borde de ju göra den enligt installationsanvisning.
Fantastiskt att ta 800 kr för det jobbet kan jag tycka... plus kostnaden för stiften. Kommer att kolla vad en sats lämpliga NGK-stift går till och byter själv när det blir dags.

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]