Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Ake
Lite desperat fråga. Var på besiktningen med båtsläpet för första gången och fick nedslag på att ingen belysning fungerade på släpet.
Den kontrollen hade jag gjort innan och fattade läget, men jag trodde att killarna kunnde hitta felet.
Fråga inte varför jag inte har sett det tidigare när jag kört släp, jag har liksom inte prioriterat det :lol:
Förr när jag hade en Amazon så kunde man fixa allt själv. Men nu kan jag inte fatta ens hur ett kotaktdon fungerar :oops:
Jag skämdes ännu mer när tanten kopplade in släpet på sin Hyundai, då funkat det. :-O) Hon har 7-polig kontakt
Min bil är en VII V70 2009, kroken sattes på sedan begynelsen och är 7 polig och jag har använt en 13 polig konverter.
Släpet kontakt är 13 polig.
Jag har inte den minsta koll om min kontakt fungerar på andra släp.
Besiktningsgubben snackade om att det eventuellt måste aktiveras något elektroniskt för att det ska fungera.

Jag har ett alternativ att besikta men tantens bil, snälla vet någon vad felet kan vara.
av Lövet
Att det blir glappkontakt i en släpvagnskontakt efter några år är supervanligt. Det första du _måste_ göra är att testa med ett annat släp alternativt köpa en släpvagnstestare för 199kr på Jula/Biltema. Då ser du vad som fungerar eller inte. Eller om du har en multimeter liggandes funkar det också men då måste du ta reda på vilket stift som gör vad först. Det första alternativet är enklare:
Bild
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... nt-628281/
av Ake
Tack för ditt svar, hade ingen aning om att det fanns ett sådan apparat. Jag har provat med en multimeter men fick inget utslag. Om jag inte gjorde något fel så misstänker jag att jag inte har någon kräm överhuvudtaget i kontakten. Det är därför jag misstänkte att det kan finnas en elektronisk inställning som har stängt av strömmen.
Men för att vara säker så kan jag ju köpa testaren.
Tack för förslaget, hoppas att det kan finnas fler förslag :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Multimeter funkar också bra. Det är ingen magi med själva kontakten, så får du inget utslag är det något knas på vägen till kontakten.
Det första man kan göra är att prova en annan jordpunkt och se om uttaget ger utslag då. Man kan även prova jord i kontakten på någon annan plus matning(bakljus t ex).
Användarvisningsbild
av lennarte
Dum fråga kanske, har det funkat innan?? Grannen hade en V70 -11 års modell som jag försökte få laddningen i husvagnen att fungera på. När jag pratade med Volvo så sa´dom att man kan programmera bilen efter hur det ska vara kopplat. Nu löste jag det ändå, tänder man dimbakljuset blir det ström på stiftet för laddning av batteriet. Detta var 13-pol. på bilen och en adapter till 7 pol. på släpet. Det ska ju kvitta vad det är för bil eller årsmodell det är, alla ska ju vara kopplade lika så de ska fungera om allt är rätt. Prova med startkabel mellan bil och släp om jorden fungerar i dosan på bilen, fungerar inte den är det svårt att få det andra att fungera. När man använder adapter så kan det "skifta" på kablarna så det blir fel, men det fungerar ju på hennes bil. Det tyder på att dosan på Volvon har ärgat sönder eller att jordkabeln inte har kontakt
av Ake
Hej Lennart, nej jag vet inte om det har nånsin fungerat, jag har inte kollat om lyserna har fungerat tidigare :D
Jag har bara förutsatt att det ska funka. Det är ju en orginal installation när bilen var ny.
Men jag ska kolla ditt förslag också, tack för det.
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]