Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoRullare
Hej,
Jag har lyckats få den intressanta effekten att bagagelampan aldrig slocknar, alltså den i taket i bakluckan (V70 D3 2011, el-backlucka).

Eller den slocknar när väl bilen lämnas en tid/låses - men under färd är den alltid tänd. Bakluckans position spelar ingen roll, "öppen baklucka" visas ej. Frågade på Mekonomen och fick ett snabbt tips att micro-brytare i öppningsmekaniken kan spöka - men inte finns det väl en separat bara för bagagelampan? Kostar flera tusen att byta i alla fall.... Förr i tiden (Volvo 240?) fanns det en separat tryckbrytare bara för bagage-lampan - men det var då.

Bilen har elbacklucka. Jag ska även nämna att det ibland behövs både 2 och 3 tryck på "nyckeln" för att öppna bakluckan. Kollar man noga så öppnas inte luckan tillräckligt fort/mycket för att den sedan ska fortsätta hissas upp, bakluckan kan möjligen vara något skev - lätt att fixa tror jag, men har inte tagit mig tiden. Jag tror inte heller att det relaterar, men kanske, så jag vill nämna det. Kan också nämna att jag installerat extra backljus (relä med styrning från vanliga backljusen) - men tror inte heller det påverkar. Men effekten kom ungefär samtidigt så kanske... blev lite pillande på kablar osv...

Tacksam för tips var jag ska börja leta...

/VolvoRullare
Användarvisningsbild
av apersson850
Takbelysningen matas via ett relä som styrs av CEM, så den slocknar nog när bilen är avstängd, som du skriver.
Men när det finns ström där, då finns det en växlande brytare som indikerar om bakluckan är stängd i sitt ena läge och driver takbelysningen samt knappen för luckstängning (när man har elmanövrerad lucka) i sitt andra läge.
Sen finns det ytterligare en brytare som indikerar om luckan är låst och ytterligare en som jag tror har att göra med att känna av om luckan är nästan stängd eller ej. PAWL kallas den. Kanske någon vet vad det står för?
Den till taklampan kallas i alla fall AJAR, och det betyder ju ungefär "på glänt".

Om luckan inte fungerar ordentligt kan man ju tänka sig att det kan bero på att en av de tre brytarna i låset lämnar felaktig information.
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]