Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hillbom
Min V70 -07 med D5244T5 motor larvar sig lite när man ska starta. Den tänder till men låter konstig och så "släpper" startmotorn, man får börja om. Detta kan hända vid såväl kall som varm motor. Lite rädd att det ska bli värre nu när det blir kallare. Förslag?
av Ceska
Lite info men startmotor kan vara definitiv trött eller är det bränsle relaterat (spridarna, bränsletryckregulator, bränsletryckgivare etc).
av MickeM
hillbom skrev:Min V70 -07 med D5244T5 motor larvar sig lite när man ska starta. Den tänder till men låter konstig och så "släpper" startmotorn, man får börja om. Detta kan hända vid såväl kall som varm motor. Lite rädd att det ska bli värre nu när det blir kallare. Förslag?
Om du menar att startmotorn "släpper" som i snurrar fritt, så kan det vara själva startmotorn.

MEN: har det gått för långt, så kan det vara startkransen på svänghjulet OCKSÅ, och då är det svänghjulsbyte nästa.
Ca 6500kr för SVÄNGHJULET + koppling, mm + arbete = ca 20,000kr+

Det jag vill säga är: kör INTE för länge med det felet!!!
Om det "konstiga ljudet" är ett högt skrapande, så är det illa illa, och ökar sannolikheten för ovan.

(Pris gäller manuell. Jag vet inte vad ett svänghjul till en automatväxlad kostar)
Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]