Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sceptic
rid54 skrev:De flesta nivåer ska kontrolleras enligtinstruktionsboken. För exvis automatlåda är det rätt noga med proceduren. I vissa fall ska servooljan kollas med motorn igång, i andra med motorn avstängd. Kall eller varm är också olika mellan olika system.
Det är bara det att instruktionsboken bara säger att nivån (kylare och styrservo) skall ligga mellan min och max. Varm eller kall motor nämns inte ens :???:
av Addict
Schmoyoho skrev:
Addict skrev:Dom är överjävligt känsliga. Jag har fyllt min 2.4D till långt över max men den larmar ändå vid extremt inspirerad körning ibland. Nivån sjunker såpass mycket när systemet trycksätts tyvärr.
Nivån i kärlet ska väl ändå öka när vattnet blir varmt och expanderar? Minskar nivån så har du nog en läcka.
Alltså när den larmar så öppnar jag ju locket och trycket försvinner och då stiger nivån. Har aldrig haft tid att låta den svalna först.
av rid54
Om man öppnar ett trycksatt system (en varm motor) så kommer troligen nivån i expansionskärlet att öka pga ångblåsor som bildas i de varmaste ställena i systemet. Det är inte tillförlitligt att kolla på det sättet. Nivån ska nog bäst kollas med kall motor.

Vad gäller servosystemet så är det väl OK att kolla med motorn avstängd, om inget annat sägs. Var uppmärksam om det finns HOT/COLD -markeringar på stickan, annars är det ju såklart MIN och MAX som gäller.
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]