Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Är på gotland och hjälper min mormor att kasta saker. Kör alltså väldigt mycket. Skulle svänga min v70 -04a ganska sent påkommet bromsar och svänger höger samtidigt. Märker att bilen är låst och får ta i hårt för att svänga höger. Får då motorstopp ser jag. Jag lägger i automaten i parkering och märker att hela bilen släpper liksom, sedan startar jag på nytt och allt är som det ska ? Vad kan det vara. Jag har bra att veta på klossar och skivor runt om. Nått som låst sig ? Pajat motor ? Oljemängd är ok. Bilen funkar som den ska just nu wfter denna händelse.
Senast redigerad av 1 VolvoFrälst00, redigerad totalt 0 gånger.
Att det gick tungt att svänga, hänger ihop med motorstoppet.
Då funkar inte styrservon längre.

"Bilen låst" menar du dörrarna?
Låste dom sig där och då i svängen?
Fattar inte....

Lite bensin i tanken, kan ge problem i svängar, och startproblem om bilen lutar.

Larmservice varningen är säkert backup batteriet, eller dyl.
Oavsett har det inget med detta att göra.

När du lade i P, så "släppte nått". Du menar att den rullade fram något? Som om du skulle tryckt ner en koppling?
Jag vet inte exakt hur det skedde, så det kan vara helt irelevant, eller så är problemet i växellådan.
Hursom så finns inte nog med info för någon diagnos.
MickeM skrev:Att det gick tungt att svänga, hänger ihop med motorstoppet.
Då funkar inte styrservon längre.

"Bilen låst" menar du dörrarna?
Låste dom sig där.
automaten och utväxlingarna funkar kanon bra, kanske är nått där iaf ifs vet ej. fick känslan av att nått hjul låste sig men kan vart styrservon och motorstoppet i sig låter mer logiskt som du säger gick så fort. automatlådan borde krånglat mer tror jag om det skulle vart nått med den, skulle hastig svänga höger, bromsar och svänger och får då vad jag upplever en låsning i hjulen, tar i hårt för att svänga höger och lyckas på håret få in den i min fil varpå jag upptäcker att jag har ett motorstopp, lägger i p och hela bilen hoppar till ungefär som när man släpper på parkeringsbromen i en backe. startar om och allt funkar bra. läser av bilen lite hastigt och har endast p0420 katalysator problem, inga synliga felkoder än så. kör hem o parkerar. får ingen koll på vad detta kan vara är så jäkla skumt. batteriet är gammalt dock men fullladdat innan resan ner till gotland. fick batteriet testat innan laddning på macken och utläsning gav batteri hälsa ok men ladda om. fattar ingentng. nada. vad ärdet jag ska lämna in för felsöking.
har läst mig till att vissa v70 ägare haft problem med svängar och inbromsningar och fått motorstopp med dåligt gasspjäll heter det gasspjäll eller heter det luftmassamätare ? eller spjällhus eller spjällmätare på v70 från 04a ? hittar ingen eservdel när jag söker iaf
av rid54
På din beskrivning låter det som om du fick ett motorstopp precis i svängen och det du märker på en gång är att styrservoverkan genast försvinner (ryck i ratten och sedan trög styrning). Om du sedan lade i P medan bilen ännu kanske rörde sig lite, så lär det ha blivit ett litet ryck när spärren hakar i. Jag skulle föreslå att du endera inte gör nånting, förrän du får motorstopp igen och då försöker notera mer detaljer, eller så lämnar du in bilen till en verkstad/kompis eller liknande och får ut felkoder med mänskliga förklaringar. Det skulle kunna vara gasspjället, absolut, men rätt felkodstolkning är värt en del.
Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]