NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pnjk
Tänkte montera kupevärmaruttag inför vintern och sen köpa en kupévärmare.
Har tittat på dem från Defa som är ganska slimmade.

Dock har jag ett litet problem vart jag ska ha värmaren monterad.
Har en barnstol på passagerarsidan så där är det ganska trångt.

Behöver tips på vart man kan sätta värmaren i bilen.
Har funderat på om man kan gömma in den bakom stereon vid mittenfacket så att den blåser ut mot sidan eller ev att man lägger upp den i barnstolen.
Men då är ju frågan hur varm blir själva värmaren på utsidan ?
Vad bör man ha för minimum avstånd som är fritt från utblåset på värmaren ?

Några andra förslag ?
Vill helst ha den fram nånstans i bilen då jag inte vill ha en 220V kabel genom hela bilen.
av Rådlös
Jag tror att du skall nog välja Volvos eller Calix satser i stället, för du har väl redan en motorvärmare? Då passar inte DEFAs kontakter i det befintliga. Calix tillverkar dom satserna som Volvo säljer i eget namn. Om du dessutom väljer Volvo så får du en garanterat måttanpassad sats där någon har tänkt igenom var allt skall sitta, var man eventuellt behöver borra hål och vad som är rätt i fråga om effekt etc. etc. Om du inte låter en verkstad montera så får du en utförlig steg för steg-instruktion om hur du skall göra. (Dom dyker upp här på forumet ibland så du kan tjuvtitta redan i förväg) När det gäller var du skall sätta själva kupévärmaren så finns det lämpligt utformat stativ för den. Också på Volvo. Du skall nog glömma idén att försöka gömma den.
av Pnjk
Kanske var lite otydlig....
Jag har tänkt att köpa en Calix förgreningssats till bilen och det verkar som att man ska ha den som är 1,5 m.
Angående det som jag skrev om Defa var att jag tittat på själva kupévärmare och den har ju en vanlig 220V kontakt så där spelar det ju ingen roll om man väljer Calix eller Defa eller övrigt märke.

/stämmer bra att jag redan har en motorvärmare monterad men saknar kupeuttaget. Har sett monteringsinstruktionen för att montera kupevärmaruttag. Finns dock inget som visar var kupévärmare bör monteras.

Kolla lite idag och det ända jag kunde tänka på är att montera den bakom panelen vid stereon vid facket eller lägga den i barnstolen.
Helst skulle jag vilja ha ett fast montage av den så man slipper flytta omkring på den.

Men eftersom barnstolen tar upp större delen vid passagerarstolen så går det inte att ha den på golvet eller på sidorna.
En idé är att montera den i skuffen på nått sätt, men är som sagt va inte så jätte sugen på att ha en 220V kabel genom hela bilen.
av Rådlös
Här ser du monteringsanvisningarna: http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 387-1/2013
Uttaget sitter på högersidan vid passageraplatsen. Till saken hör att sladdarna på dom flesta kupévärmarna är inte överdrivet långa, så det finns inte så mycket att välja på. Man kan ju ha förlängningssladd, men då "ligger den alltid i vägen". Jag hade tidigare en Volvo 245. Där gjorde jag ett specialmontage. Originaluttaget (monterat av Volvo) satt rakt fram, över och framför fötterna på passageraren. Jag flyttade det till den plats som du ser på första bilden i länken, ungefär. Inte nog med det, jag tillverkade också ett fäste så att min värmare satt under uttaget på väggpanelen på högkant.
Nu var det lite tanke bakom det fästet så om man tog bort värmaren så blev det bara fyra skruvhål kvar som knappast störde så mycket. Väggpanelen i bilen var dessutom av plast, alltså ingen matta av något slag. Bara strukturplast. Det blev helt perfekt. När man skjutsar kvinnor så bryr dom sig aldrig om var dom sätter ner fötterna i en bil. Dom kan, visserligen av oförstånd eller tanklöshet, sätta snöiga eller smutsiga skor/stövlar rakt på det som finns på golvet. Jag har fått uppleva det mer än en gång. Därför är det bra att fästa upp en kupéfläkt över golvet i en bil.
Har du lite verktyg, en borrmaskin och borr, en popnittång så kan du kanske fundera på något liknande. Jag skulle kunna göra en skiss fritt ur minnet på hur jag gjorde och PM'a om du vill? Dessvärre är jag upptagen och utan dator ett par dagar, så det kan dröja något lite.

Jag är skeptisk till att försöka "gömma" kupévärmaren. Tänk på att all luft som den förväntas blåsa ut, måste den också suga i sig. Därför skall man inte sätta den i några instängda eller trånga utrymmen. Om den dessutom får för lite luft kan den bli överhettad och då finns brandfaran där direkt. Visserligen finns det ett överhettarskydd på många modeller, men man skall aldrig "provocera" en säkerhetsutrustning mer än för test och funktionskontroll. Det kan gå fel.
av Pnjk
Som sagt har redan läst montageinstruktionen från Volvo.
Och montering av uttaget är inga problem det är värmaren som är det största problemet.
Och sätter man värmaren tex över fötterna på passagerarsidan så kommer den blåsa varmluft direkt på barnstolen.
Vet inte om du vet hur det ser ut på en C30 bakom panelen, det är ju helt öppet så luftflödet är inga problem det är jag säker på
Sen om man monterar den så den blåser ut mot förarsidan rakt ut så är det ju inget som sitter för.
Är ju bara frågan om hur man får fast den där.

Lånar en bild från Google.
Bild
Användarvisningsbild
av Nejedetsant
Tjenare Pnjk,

Löste det sig med motorlampan?

Angående kupévärmaren;
Du är alltså orolig för att det inte ska blåsa ut värmen ordentligt pga att barnstolen är i vägen?
Täcker verkligen barnstolen hela "fotutrymmet" om man säger så?
Tänkte att utblåset från värmaren oftast är ganska smalt (se bild)
http://www.gtiklubben.nu/forum/attachme ... 1348868398
av Pnjk
Tjena.
Den lyser fortfarande. Har en tid inbokad för byte av katalysator på den.
Bilhandlaren skulle stå för detta så det blir en bättre beg från en skrot som gått 3000 mil.
Fick prisuppgift från rejmes på 13.000 kr för en ny plus arbetskostnad.
Frågan är ju varför den har gått sönder vid 8000 mil.

Angående värmaren så är jag orolig för att det blir för varmt om den blåser på något i närheten men det kanske inte är någon fara ?
Tänkte mest på brandrisk.

Barnstolen ligger ju emot instrumentpanelen och den är ganska bred så blir svårt att montera värmaren på sidorna också.
av Lövet
Om du köper en tillräckligt tunn värmare, får du inte plats med den på mittkonsollen på vänster sida, dvs vid förarens mittkonsoll?
Såna här är ju så små att jag inte kan tänka mig att de är i vägen: http://www.laitis.se/kupevarmare-termin ... 350-w.html
av Pnjk
Är exakt nått sånt som jag är ute efter.... kanske kan funka ?...
Kanske är lättast att bara köpa en värmare och då ser man lite kanske vart man kan tänkas kunna montera den.
Menar det kanske är lättare att se möjligheterna när man har värmaren framför sig.

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]