Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Min V40 hade gått 11km när jag hämtade den. Det är ju en bit när man tänker efter men det tickar väl på med transport, körning i hamnarna etc. etc. Känns inte konstigt iaf tycker jag.
Jag har en bra bekant som arbetar på en stor biluthyrningsfirma, och vi kom in på ämnet låga kilometertal en gång. Han har ofta tagit emot helt nya bilar som kommit in med biltransport, och generellt sa han att VW-bilarna brukar stå på 7-8km när de kommer, Volvobilar på ca 10km och Kior på ytterligare ett par kilometer. Jag hjälpte också en kompis att fotografera en sprojlans ny Honda i somras, den stod på 13km när han hämtade ut den.

Som någon nämnde tidigare så provkörs alla bilar en sträcka på fabriken för att se att de håller ihop, och sedan blir det lite transportsträckor i hamnar mm. Ska man till exempel köra upp bilen på färja kan det bli många hundra meters körning runt alla ramper om man ska upp med den på ett högt plan. Sedan blir det en del körning runt på de gigantiska uppställningsplatserna som tillverkarna har runt om i landet, och till sist har vissa återförsäljare (främst i städerna) uppställningsplatser ett bit bort från själva butiken. Jag ser hyfsat ofta nya inplastade bilar köra på grönskylt inne i t.ex Uppsala på transporter mellan uppställning, bensinmack och butik.

Hade jag hämtat ut en helt ny bil hade jag dock börjat ställa lite frågor om mätarställningen var över 2-3 mil. Samtidigt hade jag nog också gjort det om mätarställningen stod under typ 4-5km...

Stenskott då rostar det inge konstigt med de[…]

Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ar[…]

Vårterminen på båtmotorn

Ja,nu är det äntligen dags att göra[…]

Säkert reglerventilen på kompressorn. J[…]