Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nanoton
#1111633
Hejsan! Har en Volvo 940 ltt 96 som läcker olja, har istortsätt läckt från varje packning den kan läcka ifrån. Bytt packning mellan motor & låda, returrör turbo, o ring fördelare, o ring vevhusventilation. Läcker fortsvarande lite grann dock inte närheten av vad den gjorde tidigare.
Den trycker även ur olja igenom oljepåfyllnadslocket. Misstänker att det är nått slags övertryck.

Vevhusventilationen är rengjord och kontrollerad den verkar fungera och var inte igensatt.

Har ni några teorier om vad det skulle kunna vara?

Mvh
av Nanoton
#1111734
White skrev:Byt packning till oljelocket! Den blir hård med åren och tätar inte.
Yup redan gjort först bytte jag packning men den fortsatte att läcka sen köpte jag ett nytt lock men ingen skillnad.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1111826
Om du öppnar oljelocket (när motorn går på tomgång) och håller lätt i det ska man känna att det "sugs fast" i hålet. Du kan inte släppa det, så fast blir det inte men det ska kännas att det "suger tag" i det. Om det "puffas ut" är det något fel i vevhusvenilationen. Du har inte helt plötsligt börjat köra på syntetolja?? Då brukar det kunna börja läcka olja. Gamla motorer ska ha gammal (typ av) olja (mineralolja idag är ljusår bättre än den som rekommenderades när din bil var ny), det mår dom nog bäst av. Själv kör jag på delsyntet isk (den bästa av 2 världar ??) mest för att jag kan ha samma olja i båda bilarna + i min 4 -takt utombordare. Har samma olja (Biltemas Delsyntet 10W-40) även i gräsklipparen och min Honda jordfräs från -60-talet
av Nanoton
#1112025
White skrev:Man kan också hålla en tunn pappersbit ovanför oljestickans rör. Pappret ska ömsom sugas fast ömsom släppa, men det får inte
blåsas bort från röret.
Nu har jag testat genom att lägga ett kvitto över påfyllnadslocket, luften pulserar och kvittot blåser inte bort.

Har dock svårt att tro att det skulle vara något med vevhusventilationen då både jag och en mekaniker har gått igenom den utan problem. Fattar inte hur den kan trycka ur olja genom locket.
av Ydefalk96
#1113769
Har precis samma problem med en 945 ltt som min kompis köpt nyligen :) funderar på om kompet från någon cylinder går ut i oljan genom antingen kassa kolvringar eller bränd topplockspackning.... :)
av duttowisch
#1113871
Jag tror du har fel på vevhus ventilationen.
Att bara rengöra boxen (den svarta) är en sak, det som behöver rengöras är slangen ner till sumpen. Den blir full med sunk. Dra inte ut den (för då får du inte dit den igen) utan sug den ren. Kan nog göra så att du blåser den ren också om du tar ut oljan och oljepluggen. Sedan hade jag spolat den ren med olja. Jag sög min ren. Stort skillnad.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]