NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som sagt, en v50 2.0D (d4204t)

Fenomen:
När bilen har stått en längre stund och man ska starta så får man nöta ett tag tills varven är uppe så den går, då blåryker den och går ojämnt på 2-3 cylindrar tills den blir någorlunda varm..
Samt att de är ett ljud runt cylindern närmast svänghjulet, liknande "en b20 med jätte mycket ventilspel", ibland låter de nåt fruktansvärt och ibland mindre.. Och de finns inga felkoder att gå på..

De jag gjort:
Bytt spridare
Kollat dpf och givare
Bytt lyftare
Bytt bränslefilter
Kollat realtid data och se om nåt avviker från börvärde men icke..
Kollat kamremen och kedjan mellan kammarna

Är det någon som har haft liknande problem?!
Hoppas på att få nåt bra svar här för jag har då helst slut på ideer och bilen är parkerad i garaget... :-(O)
Kolla spjällen i "Y-förgreningen", kan ha fastnat och släpper efter en stund. Har råkat ut för det någon gång och då lät det som den gick på 2-3 cylindrar. Vanligt att spjällmanövern blir dålig med tiden. Kärvar nåt av spjällen kan man slipa av kanten lite lätt. Ofta är detta orsakat av tekniker som dragit åt någon slangklämma för hårt så plaströret deformeras varvid spjället kan börja kärva.
dieselputte skrev:Kolla spjällen i "Y-förgreningen", kan ha fastnat och släpper efter en stund. Har råkat ut för det någon gång och då lät det som den gick på 2-3 cylindrar. Vanligt att spjällmanövern blir dålig med tiden. Kärvar nåt av spjällen kan man slipa av kanten lite lätt. Ofta är detta orsakat av tekniker som dragit åt någon slangklämma för hårt så plaströret deformeras varvid spjället kan börja kärva.
De har jag kollat och de funkar som det ska. Glömde bara skriva att jag kollat de :)
- Har du prövat att blanka EGR:en?
- Luftbubblor i bränslet?
- Bränsletrycket ser bra ut antar jag? (som jag minns det går den ganska raskt upp på 300bar, efter en stund på tomgång så går den ner till ca 250-260bar)
- Mätt glödstiften (tror man kommer åt vid reläet vid vänster framsida, sök för mer info)? Men de hade ju gett felkod så kanske inte..

Låter väl som luft/bränsletryck-relaterat eller?

Tekniker kan även dra åt "Y:et" för löst (senast jag själv, fick lite typisk oljegegg-rester vid anslutningen) eller glömma att dra åt den överhuvudtaget => POFF.. (Verkstadskedja som börjar på Mech.. )
Perra_367 skrev:- Har du prövat att blanka EGR:en?
- Luftbubblor i bränslet?
- Bränsletrycket ser bra ut antar jag? (som jag minns det går den ganska raskt upp på 300bar, efter en stund på tomgång så går den ner till ca 250-260bar)
- Mätt glödstiften (tror man kommer åt vid reläet vid vänster framsida, sök för mer info)? Men de hade ju gett felkod så kanske inte..

Låter väl som luft/bränsletryck-relaterat eller?

Tekniker kan även dra åt "Y:et" för löst (senast jag själv, fick lite typisk oljegegg-rester vid anslutningen) eller glömma att dra åt den överhuvudtaget => POFF.. (Verkstadskedja som börjar på Mech.. )
Egr är blankad , bättre tomgång än tidigare fick jag men de är marginellt, ej luft i bränslet, de känns som den går illa pga för mycket diesel eller dåligt med luft..

Bränsle tryck ser bra ut..
I vida finns en funktion för att "stänga av" insprutning till en viss cylinder, går det att hitta cylinderna som låter illa?

I tomgång så behövs inte mycket luft så det går nästa att utesluta med mindre att det är "bom-tätt", borde gå att se på laddtryck (skall ligga nånstans runt 0.97-0.99 vid tomgång), alternativt från MAF:en.

Hur skulle ett kasst vevlager uppföra sig??
Har läst rätt mycket om detta fenomenen på utländska forum och ofta förekommer att vevstakarna blir böjda pga dåliga spridare (oförbränt bränsle som ledder till ökat tryck där vevstake tål inte detta) vilket gör att motorvolymen ökar och därmed kompressionen minskar. Så prova att göra kompressions test.
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]