Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Yaniz skrev:
Perra83 skrev:Bra fråga!!!
Oavsett vad som gäller kan det vara svårt att få tag på olja på en helg.
Denna olja ska det i alla fall vara.
https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... uct_id=687
Va, 0W-20 i de nya motorerna!? Den oljan kan inte tåla speciellt höga temperaturer. Det är väl bränslebesperingsskäl som ligger bakom. Skulle inte åka en hel dag på autobahn med den oljan i motorn. Det dröjer väl inte länge innan vi är tillbaka till de raka oljorna. Vad blir nästa viskositet? En rak 0W? Allt i ivern att kunna uppvisa låg bränsleförbrukning.
Olja är dock en av få statiska saker att kunna spara på, till skillnad från startstopp och frihjul och allt vad det nu finns.
Jag tror själv att intervallerna är till större skada än viskositeten, och då är jag inte värst orolig för intervallerna, även om jag nördbyter halvvägs i min.
av Leafs
Det borde gå att finna ett statistiskt säkerställt underlag för oljeförbrukning för denna motor. Bara i Sverige rullar väl närmare 4 miljoner bilar med denna motor. Max 10 st V70/XC70/V60 har sålts de senaste åren med en annan motor än D4.
Leafs skrev:Det borde gå att finna ett statistiskt säkerställt underlag för oljeförbrukning för denna motor. Bara i Sverige rullar väl närmare 4 miljoner bilar med denna motor. Max 10 st V70/XC70/V60 har sålts de senaste åren med en annan motor än D4.

Hur tänkte du nu?
AWD har ju sålt bra fram till produktionstopp...
Med tanke på att det rullar ungefär 4 miljoner bilar i Sverige så har nog inte 4 miljoner bilar VEA. Kanske snarare 50-70 000 bilar. Det har sålts 160-170 000 Volvo i Sverige sen VEA infördes, många av dem har andra motorer än VEA... särskilt tidigare...
Lövet skrev:Vad händer om man går upp lite i tjocklek, till 30w kanske? Den lilla förbrukningsökningen lär inte märkas eller är oljekanalerna så trånga att motorn inte smörjs ordentligt?

Bra fråga, skulle också vilja veta. Man har sagt till mig att det enda som kan hända är att om man väljer en riktigt supetjock olja och ligger på maxvarv hela tiden så skulle oljan kunna gå lite varmare pga att den är lite trögare.

Men om det stämmer eller spelar roll vet jag inte.
av Leafs
Vad jag menade var att i stort sett alla V70/XC70/V60 man ser av MY14 och nyare är D4:or. Det verkar vara väldigt många av denna motor ute på vägarna.

Det var väl ett visst mått av ironi i mitt förra inlägg som inte gick hem kanske...
I USA där man dels har svårt att få tag på Castrol och dels ofta gör oljeservice ofta rekomenderar Volvo samma 0w30 som till dom 5-cylindriga.

Det borde gå utmärkt även här i Sverige.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18
Fönsterhiss ur funktion

Inte osannolikt att det är kabelbrott mellan […]

..Lade du vaselin bara på själva kont[…]

OBD P0121

Farthållaren funkar, men bara i början![…]

Vida 2014D