...

Moderator: Moderatorer

Lastbilen skrev:

Kör man sådär är väll kk en av dom bättre konsekvenserna..
Att man har bråttom är aldrig en ursäkt och här hadde idioten sparat 30 sekunder?
Inte vann personbilen speciellt mycket på omkörningen heller?

Säger inte att jag hade kört om där. Men efter x antal år på vägen i tunga fordon så får man en viss känsla för fordon. Och att man inte vill ligga bakom vissa.
Skillnad är väll att joel inte körde som ett svin.
jwiss skrev:
Lastbilen skrev:

Kör man sådär är väll kk en av dom bättre konsekvenserna..
Att man har bråttom är aldrig en ursäkt och här hadde idioten sparat 30 sekunder?
Inte vann personbilen speciellt mycket på omkörningen heller?

Säger inte att jag hade kört om där. Men efter x antal år på vägen i tunga fordon så får man en viss känsla för fordon. Och att man inte vill ligga bakom vissa.
Men man får inte försvåra en omkörning, eller utan anledning blockera för annan trafik. Svin eller inte, det är olagligt. Och resultera till att reta upp den andra ännu mer, vilket vi nog alla kan vara överens om att det var just de som var meningen?
Lastbilen skrev:
jwiss skrev:
Lastbilen skrev: Inte vann personbilen speciellt mycket på omkörningen heller?

Men man får inte försvåra en omkörning, eller utan anledning blockera för annan trafik. Svin eller inte, det är olagligt. Och resultera till att reta upp den andra ännu mer, vilket vi nog alla kan vara överens om att det var just de som var meningen?
Hindrar man en omkörning om man håller laglig hastighet? Joel markerar att han ligger för nära men fortfarande i laglig hastighet, vad jag förstår?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Han accelererar när omkörningen påbörjas. Det är 100% olagligt.
Vid den punkten när han försökte köra om första gången hade han rätt dålig sikt.. vägen svängde åt höger och det var skog längst sidorna. Hade han fortsatt och han "fått" fortsätta omkörningen hade han lika gärna kunnat preja mig av vägen om det kommit möte.

Jag kommer inte ihåg exakt hur situationen var. Jag var rätt förbannad på hans körning innan den punkten, och en aning road rage från min sida sipprade kanske fram.
Man får bita sig rejält i tungan i en sån situation. Jag hade verkligen inte gjort något för att han skulle börja toka så där där innan.

Jag ville inte ha honom framför mig.. Jag hade ju högre marsfart än vad han hade innan det blev fartbegränsning och trafik framför. Skulle det fortsatt med 80 eller 90km/h framöver skulle jag ha kört fortare än honom igen. Man kör faan inte om trafik som passerat en och kör snabbare bara för att det blir lägre hastighetsgräns och den bilen saktar in. (till att börja med körde jag ju ändå fortfarande ca 10km/h fortare är skyltat.

Åter igen, jag gjorde inte allt rätt, men hur jävla lätt är det när man blir utsatt för en sån förare? Det han gjorde var livsfarligt.
Hindrar man en omkörning om man håller laglig hastighet? Joel markerar att han ligger för nära men fortfarande i laglig hastighet, vad jag förstår?
Va?? Kolla från 2:50. Då är personbilen nere i 42 km/h och lastbilen påbörjar omkörningen. Direkt börjar då personbilen gasa, upp till 57km/h som mest.

Och direkt när lastbilen avbryter omkörningen, då saktar personbilen ner till 45 km/h igen.

Att påpeka detta är inte att försvara chaufförens beteende. Bara påvisa att detta var väldigt hanterat av två förare, dumma olagligheter från båda.
Var lastbilen på väg att köra om joel?? Jag såg nämligen ingen blinkers :roll: Hade jag haft en lastbil sådär nära som legat på tutan hade jag nog släppt gasen och rullat ner till stillastående..Förövrigt är det 80km/h som gäller med tillkopplad släpvagn, han verkar ha legat på minst 90 konstant..
Att höja hastigheten är väl dumt.. det håller jag med om. Men att sänka den när han kommer för nära är inte dumt, det är t.o.m rekommenderat.

Jag sänkte för att han skulle hålla avstånd eller att min egen säkerhetsmarginal skulle öka. (Att det får stressputten att bli ännu mer rabiat kan jag inte hjälpa...)
Däremot ville jag ju rent generellt hålla högre hastighet än vad han gjorde, bara inte där det var 50km/h som hastighetsgräns.
  • 1
  • 316
  • 317
  • 318
  • 319
  • 320
  • 356
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]