...

Moderator: Moderatorer

Idag blev jag omkörd av en gl350, i 90 på 90 väg med ford raptor och båtsläp. Framför mej, en skoda av mindre storlek. In tränger sej gl, ligger halvvägs ut i vägen och påbörjar (och fullföljer) sedan omkörning av skodan över heldraget och 100m innan mötande som fick finna sej i att använda både dike och vägren. Värsta jag sett på längre tid faktiskt.

Har sett så mycket sjukt på sistone att det får bli nån typ av dashcam nu. Tyvärr kör jag typ 3-4 bilar, så det är lite meckigt.
Vad är det som är fel i huvet på folk? Nog för att man absolut inte är guds bästa barn, men jag hade förmodligen varit förstasidesmaterial om nån gjort en sån omkörning och mött mej.
TommyP86 skrev:
Har sett så mycket sjukt på sistone att det får bli nån typ av dashcam nu. Tyvärr kör jag typ 3-4 bilar, så det är lite meckigt.
Det behöver inte bli så meckigt som du kanske tror, "nackdelen" blir att strömsladden kanske behöver hänga lite dumt från rutan ner till första bästa 12V men det kan man leva med. Det är ju sugproppsfäste ändå och sen bara plugga in ström så är du good to go.
snepo skrev:
Exyzäta skrev:
Malmstroem skrev:Jag kunde i alla fall inte se registeringsnummret på lastbilen. Dock syntes registreringsnummret på släppet rätt väl. Släpet ägs av en privatperson i Kungsör som har ett åkeri med fyra anställda.

Om jag hade haft den lastbilen efter mig på sättet som visas i filmen hade jag ringt upp åkeriägaren och frågat vad de håller på med. Det är fullt möjligt att släpet är utlånat, men ägaren har inte fler än att han i så fall vet till vem. Sådan återkoppling kan förhoppningsvis leda till att föraren håller bättre avstånd i framtiden.
Kan det vara Johan Larssons åkeri? Har jobbat för honom och gör det inte längre vilket jag är innerligt glad över, för någon som piskar på sina chaufförer som han finns inte. :twisted:
Tyvärr så är många åkerier på konkursens brant,pga vissa utländska åkerier/chaufförer som kör i sverige för struntsummor. Har kontakt dagligen med flera olika chaufförer hos olika åkerier. OTAB M4 JOHANS BILFRAKT GDL Bröderna Stigh. Enda som inte klagar är ERNST EXPRESS
Kör man sådär är väll kk en av dom bättre konsekvenserna..
Att man har bråttom är aldrig en ursäkt och här hadde idioten sparat 30 sekunder?

Kör man sådär är väll kk en av dom bättre konsekvenserna..
Att man har bråttom är aldrig en ursäkt och här hadde idioten sparat 30 sekunder?
Inte vann personbilen speciellt mycket på omkörningen heller?

Säger inte att jag hade kört om där. Men efter x antal år på vägen i tunga fordon så får man en viss känsla för fordon. Och att man inte vill ligga bakom vissa.
TommyP86 skrev:Har sett så mycket sjukt på sistone att det får bli nån typ av dashcam nu. Tyvärr kör jag typ 3-4 bilar, så det är lite meckigt.
Vad är det som är fel i huvet på folk? Nog för att man absolut inte är guds bästa barn, men jag hade förmodligen varit förstasidesmaterial om nån gjort en sån omkörning och mött mej.
Ja och vad vinner du på att vara förstasidesmaterial? Att många kör konstigt och vårdslöst är jag helt enig med dig, men att att börja leka polis och hindra andra och orsaka olyckor vad vinner du på det? Jag kör mellan 3500-4500 mil/år så jag ser lite olika saker på vägarna, jag håller min hastighet och vill vill någon köra om mig så underlättar jag omkörningen. Jag hindrar aldrig någon från att köra om mig har du synpunkter på någon annans körning ring polisen det är deras jobb, inte ditt. Enligt min mening efter ha sett Joel80's film, så borde han lämna in sitt körkort och åka buss istället varför skall man jävlas med någon som vill köra om? Är man så omogen och så egofixerad som Joel80 är i filmen skall man inte köra bil, jag hoppas lastbilschauffören polisanmäler det här.
Märkligt hackande på Joel nu? Som bilist måste man väl kunna kräva att medtrafikanter kör tillräckligt säkert så att de inte orsakar andras säkerhet? För det första börjar ju det hetta till när Joel kör enligt hastighetsgränsen och idioten försöker stressa Joel att köra snabbare, trots att det inte är fritt framför, det är en stor lastbil framför. När Joel markerar att han ligger för nära, har han ju fullkomligt rätt. Vem vill bli påkörd av en stor lastbil? Beteendet med att ligga på tutan och stressa en bilist är ju fullständigt förkastligt. Jag skiter totalt i pressade scheman och annat trams om chafförers villkor, vägarna är till för allmänheten och det finns regler att följa för allas säkerhet. De som vill köra snabbare kan göra det bäst sjutton de vill, men aldrig på bekostnad av andras säkerhet.

Skickas från min iPad via Tapatalk
Robbi skrev:Märkligt hackande på Joel nu? Som bilist måste man väl kunna kräva att medtrafikanter kör tillräckligt säkert så att de inte orsakar andras säkerhet? För det första börjar ju det hetta till när Joel kör enligt hastighetsgränsen och idioten försöker stressa Joel att köra snabbare, trots att det inte är fritt framför, det är en stor lastbil framför. När Joel markerar att han ligger för nära, har han ju fullkomligt rätt. Vem vill bli påkörd av en stor lastbil? Beteendet med att ligga på tutan och stressa en bilist är ju fullständigt förkastligt. Jag skiter totalt i pressade scheman och annat trams om chafförers villkor, vägarna är till för allmänheten och det finns regler att följa för allas säkerhet. De som vill köra snabbare kan göra det bäst sjutton de vill, men aldrig på bekostnad av andras säkerhet.

Som jag skrev i första meningen så försvarar jag inte chaufförens beteende då det är livsfarligt, men jag ville försöka förklara en möjlig bakgrund till hans beteende och den stress som det skapar att ha detta i bakhuvudet hela tiden inför ett troligt fordonsbyte under natten om han nu är sen till detta.

Men att köra som han gör i filmen skulle få även mig som har kört ungefär 600000 mil på 35 år i trafiken att bli fly förbannad för hans respektlösa beteende, för 60 ton leker man inte med så där om man har lite innanför pannbenet!

Jag har en yrkesstolthet att försöka leva upp till och det är inte lätt kan jag lova. De flesta runtomkring mig i trafiken ser ju oss enbart som bromsklossar som sinkar deras egna framfart, men vi försöker ju oftast bara göra vårt jobb att leverera varor. Jag har kört livsmedel både för ICA, Dagab och Coop under många år men de flesta verkar tro att maten kommer till deras matbutiker på annat sätt än med lastbil?

Tyvärr finns det en sjuk mentalitet på en del människor som utmärker sig mer än andra men det är ju så vårt samhälle ser ut i största allmänhet.
Mwi skrev:
TommyP86 skrev:Har sett så mycket sjukt på sistone att det får bli nån typ av dashcam nu. Tyvärr kör jag typ 3-4 bilar, så det är lite meckigt.
Ja och vad vinner du på att vara förstasidesmaterial? Att många kör konstigt och vårdslöst är jag helt enig med dig, men att att börja leka polis och hindra andra och orsaka olyckor vad vinner du på det? Jag kör mellan 3500-4500 mil/år så jag ser lite olika saker på vägarna, jag håller min hastighet och vill vill någon köra om mig så underlättar jag omkörningen. Jag hindrar aldrig någon från att köra om mig har du synpunkter på någon annans körning ring polisen det är deras jobb, inte ditt. Enligt min mening efter ha sett Joel80's film, så borde han lämna in sitt körkort och åka buss istället varför skall man jävlas med någon som vill köra om? Är man så omogen och så egofixerad som Joel80 är i filmen skall man inte köra bil, jag hoppas lastbilschauffören polisanmäler det här.
Vad yrar du om? Det var aldrig tal om att hindra någon, vill man köra rätt i döden går det utmärkt för mej, sväng ut bara.
Däremot, önskar jag (och sannolikt mina medmänniskor) inte möta sånt folk och jag tror inte heller den typen människor vill möta mej heller.
Robbi skrev:Märkligt hackande på Joel nu? Som bilist måste man väl kunna kräva att medtrafikanter kör tillräckligt säkert så att de inte orsakar andras säkerhet? För det första börjar ju det hetta till när Joel kör enligt hastighetsgränsen och idioten försöker stressa Joel att köra snabbare, trots att det inte är fritt framför, det är en stor lastbil framför. När Joel markerar att han ligger för nära, har han ju fullkomligt rätt. Vem vill bli påkörd av en stor lastbil? Beteendet med att ligga på tutan och stressa en bilist är ju fullständigt förkastligt. Jag skiter totalt i pressade scheman och annat trams om chafförers villkor, vägarna är till för allmänheten och det finns regler att följa för allas säkerhet. De som vill köra snabbare kan göra det bäst sjutton de vill, men aldrig på bekostnad av andras säkerhet.

Men lastbilen börjar ju tuta när han hindrar omkörningen. Vilket är väldigt fel och olagligt.
Inte nog med de, han saktar ner ännu mer när lastbilen avbryter omkörningen och lägger sig bakom igen.

Jag försvarar absolut inte chauffören. Han drog igång hela den händelsen på ett onödigt sätt.

Men sen kasta båda bränsle på elden.
Att sen säga att det bara är chauffören som är "galen" och lider av roadrage, det håller jag inte med om.
  • 1
  • 315
  • 316
  • 317
  • 318
  • 319
  • 356

Volvo går dåligt så det gör[…]

GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)