Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ceska
Börjar det låta som fiskebåt så är det nog redan håll i en eller fler ventillyftarna, så i allafall händer på berömda V.A.G. PD (pumpe duse) motorer där kamtopparna slits ner och nöter genom ventillyftare.
av Alexas
Jag köpte ju bilen ifrån en auktoriserad Volvohandlare och påpekade redan efter 1 månad att det tickar varpå man vid ett verkstadsbesök kunde konstatera att det inte va spridarna utan någon/några lyftare men att det "nog inte va någon fara". Nu har det gått 4 månader sedan köpet och jag tänkte ge återförsäljaren chansen till att ta in bilen på felsökning för att lokalisera ljudet och komma med förslag på lösning. Om de skulle motsätta sig en åtgärd skickar jag in en anmälan till ARN . Förhoppningsvis behövs inte det.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av Alexas
Jag skulle ju i och för sig kunna låta någon annan Volvo-verkstad lyssna på motorn först och se vad de säger för att sen använda det mot handlaren som sålde mig bilen.

av baztubox
Låter definitivt som flera inje ktorer är kassa.

Hade liknande ljud på min fast mycket tystare. visade sig vara en injecktor som läkte förbi runt injektorn upp. ta av motor kåpan och kän med handen efter luft som pysser förbi runt injecktorena.
av Alexas
Pratat med säljaren som sålde min bil nu och även verkstaden. Köpte den av auktoriserad volvohandlare så det känns tryggt.

Teknikern som jag pratade med trodde som dig baztubox. Lite bakgrundsfakta är att man märkte att virvelspjället va kass innan jag köpte den så de åkte på ett komplett byte. Och teorin han hade va att någon/några spridare har antingen blivit defekta i samband med bytet eller att de inte blivit korrekt monterade.

De ville ha bilen imorgon bitti iallafall för felsökning och för att kolla vad som eventuellt kan vara fel :)

Jag tror fortfarande på lyftare/vipparm. Vi får se vad han säger.

av Alexas
Update: Teknikern påstår att det båt-liknande tuffandet som ibland hörs beror på en egenskap hos EGR-ventilen och ska vara så :S Stämmer det verkligen?

Han påstod dessutom att tickandet kan komma från växellådan. Knappast.

Han skulle fortsätta felsökningen.
av Ceska
Båt liknande tuffande oftast uppstår pga läckande vakuum eller läckande motorkudar. Det räcker att koppla los vakuum slangen från magnet/styrventilen och sätta finger för hållet på ventilen så hör man om ljudet förändras.
Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]