Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hesche
hejsan
köpte en v70 2.4d förra veckan och upptäckte nästan direkt att värmen verkar ha sprungit sin kos....

motortemp ca 86-87 grader vid körning,normal kylvätskenivå.., blåser bara kall luft vid tomgång, varvar man upp den blir det en viss värme en stund iaf...

lämnat in den på mekonomen och kollat felkoder men inget där...
spolade värmepaketet igår åt båda håll men inget speciellt kom ut där...

viss värmesskillnad mellan slangarna in i paketet... vad kan tänkas vara felet? vattenpumpen?
de på mekonomen trodde det kunde vara termostaten så den ska bytas på måndag(tror själv inte att felet sitter där men den blir då inte kallare iaf )

det är en gammal taxi med 35000 mil på mätaren...

fråga två.. hittat en massa extravärmare elektriska på bildelsbasen...sitter det såna original?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
hesche skrev: motortemp ca 86-87 grader vid körning,normal kylvätskenivå..,

de på mekonomen trodde det kunde vara termostaten så den ska bytas på måndag(tror själv inte att felet sitter där men den blir då inte kallare iaf )
Din termostat funkar ju perfekt.

Hade samma problem en gång i tiden, det var den elektriska vattenventilen/kranen till värmepaketet som kärvat. Men det borde ju ge felkod vid felsökning.
av Cox
Är det Mekonomen som felsökt ? dom kommer nog inte djupt nog i bilen med deras läsare.
Det kan även vara givaren i kupén som strular sitter i nerkant av konsolen testa att rengöra där och se vad som händer.
Lämna in den till Volvo eller kolla om någon bekant har VIDA för att läsa felkoder. Som sagt termostaten fungerar ju utmärkt rätt temp där.
av hesche
Forskat vidare.. Ena slangen till värmepaketet är iskall ochbden andra het. Verkar vara bra flöde genom paketet,spolat med trädgårdslang båda vägar. Bytt termostat,motorn går märkbart varmare,ca 93-94 grader... Men fortfarande ena slangen kall... Vad gör egr kylaren egentligen? Visst går båda slangarna till värmeoaketet via den?
av Ceska
Det ska tydligen finnas "golvspjäll/temperaturspjäll" (samma sak heter olika tom i VIDA) som reglerar luft strömen: antigen via evaporator (kyla), värmepaketet (värme) eller både och. Med rätt diagnostik verktyg som tex Vida dice kan man aktivera dem spjällen och kolla om det blir skillnad.
av Malmstroem
Jag vill minnas att väremen i en -08 justeras med att ett luftspjäll som ställs i olika lägen av en elmotor.

Om det då inte blir varmt fastän du vrider upp värmen så är det troliga felet att spjällmotorn gett upp, spjället fastnat, en lägesgivare gett upp eller någon annan elektronik gått sönder. Det är mindre sannolikt att värmepaketet gett upp, även om det är möjligt.

Jag hade själv en bil där jag fick byta elmotorn på när det började bli kallt på hösten -- för värmen hade som sagt sprungit sin kos.
Användarvisningsbild
av apersson850
Så är det. Volvo har kört med värmare av fullflödestyp i flera årtionden nu. Alltid full värme i värmeväxlaren, sen blandar man mer eller mindre friskluft/luftkonditioneringskyld luft med den varma, för att få önskad temperatur på inkommande luft.

Det där med värmekran, det var sånt som fanns på PV 544:s tid, och ett tag till. Vilket leder till fråga för kalenderbitarna: När bytte man prinicp? 740?
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, speciellt om det är så att det inte blir någon värme, för då är det ju inte något som kyler speciellt mycket på värmeväxlaren heller. Nästan ingen luft passerar genom den. Stopp var det ju tydligen inte i den. Vet inte vad som hindrar cirkulationen, men något borde det ju vara.
av hesche
Precis.. Därför jag började fundera vad den där egrkylaren har för funktion? Då minst den ena slangen går via den och in i värmepaketet /värmeväxlaren.
Om vattenpumpen skulle cirkulera för dåligt borde ju nästan motorn gå varm tycker jag?
Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]

Hur drar jag ner kablarna till en ljusramp under n[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]