NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Hallå! Har en V50 med 2.0D motorn ifrån 08.
Ringde Volvo och frågade vad dom skulle ha för ett kamremsbyte. 9500kr skulle dom ha med vattenpump. Rent spontant känns det väldigt dyrt? Vad har ni betalat?

24 000 mila service skulle dom ha 24000kr för. Men det är ju med byte av partikelfilter osv. Men det tänkte jag göra själv om det behövs. Kamremen vet jag inte om jag vill ge mig in på. Är det ett stort jobb? Har bytt kamrem på en Volvo 850 tidigare.
av boney
När jag bytte kamrem på min s40 2,4i -05 så ville min lokala volvohandlare ha ca 8000 för det.
Min lokala lilla verkstad ville ha 6900:- för kamrem inklusive service på bilen. (Vattenpumpen ingick i kamremsbytet)
Så jag skulle nog gå runt till lite olika verkstäder och kolla pris innan du bestämmer dig.
Jag har bytt på min (hade ej bytt tidigare).

Sitter hål på kamaxel (använde en bult där) samt på svänghjulet (du måste ta bort startmotorn) (använde ett färgmarkerat borr här). Använd också gärna lite tippex på kamrem relativt kuggarna innan du tar bort den.

Använd ej hålet i svänghjulet för att demontera bulten i vevaxeln. Jag satte en planka som bromsade, lade i 5:an, hade ett hjul i marken och en bra hävarm för att demontera den. Bör också funka med en kraftig mutterknäckare.

Följde en engelsk instruktion - http://www.volvoforums.org.uk/showthrea ... iming+belt samt Vida.

Vattenpump + kamremskit handlades på ebay för cirka en tusenlapp om jag minns rätt.

Visst så är det lite nervöst att vrida tändningsnyckeln för första gången, men har du fridragit motorn i något varv och referenshålen fortfarande stämmer så skall det ju vara lugnt.

Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som r[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Jag slog in mitt vin-nr och fick reda på att[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Det är väl Core som har mindre belysni[…]

slungdiff på 945

Har en -98 945 fulltrycks turbo med SE paket, hur […]