...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Haha.. Förlåt...
Bild
joel80 skrev:
Och bilen bakom var bra nära där, under 0,5 sekunder. Körkortsdragning om polisen skulle mätt. Det är lite väl grinigt att stänka grus, men faan va less jag är på folk som kör för nära. Riskera andras hälsa på det viset är ett jävla sätt och då får man ibland faan ta skit tillbaka.
Har en kollega som blev påkörd bakifrån för snart 20 år sen. Han har kraftigt nersatt funktion i sina ben (p.g.a nackskadan) och ständiga smärtor han får leva med resten av sitt liv. Det är faan inte okej, hur jävla bråttom man än har. Där har du den värsta sortens förare...
+1 Folk som ligger för nära går mig på nerverna. Farsan är en av dessa pinsamt nog, driver support till trots.

Skickat från min OnePlus 3
Stresspellar och andra muppar i trafiken kan vi väl enas om är ofrånkomligt i trafiken, om polisen inte börjar storsatsa på trafiksäkerheten hux flux. Ingen blir gladare av att man hämnas och jag tvivlar du lär någon en läxa av att visa ditt missnöje på så sätt. I värsta fall triggar du igång något psykfall som känner sig kränkt av att du hindrar honom från att köra om (för det blir ju lite så, du markerar att du minsann inte tänker flytta dig, även om du inte gör något fel i att ligga kvar).

Mind your own business i trafiken säger jag. Tuta allt vad du orkar eller spola rutan om du väl måste men mer än det blir det för mycket låtsaspolis över det hela. Annars kan man ringa 114 14 om någon vinglar lite mycket eller kör käpprätt vårdslöst.

Angående att ta farthinderna rakt så låter det ju rimligt, blir ju inte samma vridning i hela bilen om man tar de rakt.
Kollade med bilmek-kompis ang farthindren där Schmoyoho.

"Om man tar hindret med båda hjulen så behöver ju inte krängningshämmaren flexa alls. Sliter på både krängstag och bussningar. Sen blir ju även hela karossen utsatt för en vridande last som försvinner om man tar hindret med båda hjulen. Två hjul är snällare mot bilen men ett hjul är snällare mot människan."
Har jag aldrig sagt heller.. Jag gör diverse grejer i filmen ovan som den perfekte föraren inte skulle gjort.. Kör lite för fort t.ex.. Och när lastbilen ligger sådär skitnära o tutar touchar jag bromsen för att blinka med bromsljusen.

Men i fallet ovanför har jag svårt att se att mitt inledande beteende ska få den chaffisen att bli så skogstokig. Min omkörning var "ren". Kapade honom inte eller låg för nära.. Enda jag gjorde var att jag sen saktade ner lite när hastighetsgränsen sänktes! Man ska inte behöva få 20-30 ton i röven för det.

Jag kan förstå att du tycker att vissa saker i övriga filmer är småsaker.. Det är ju ändå mest sånt som händer i svensk trafik.. Men i den här filmen ser jag inte kopplingen med Ove.
Jag försvarar inte hans agerande på något sätt, men jag kör själv lastbil och speciellt på nattrafiken är det lite speciella förhållanden när bilar går i skiften och ofta möts på halva vägen, så kallade spetsbyten. Då gäller det att komma fram till mötespunkten ungefär samtidigt för att få sin rast på rätt plats. Ibland kan det handla om minuter tillgodo för att man inte ska bli ståendes en kvart före mötesplatsen och ingen körtid kvar förrän efter 45 minuter har gått. Det är oftast inte chaufförernas fel att det är så här, det är upplägget på hela grejen att effektivisera transporterna nattetid. Tyvärr så händer många av de större olyckorna just under nattimmarna därför att farterna är så höga när det är mindre trafik ute. Återigen är det pressade tider att hålla.
Jag har själv kört sådana här spetsbyten nattetid mellan Göteborg och Nyköping för Blondie åkeri med bröd till Stockholm där en ny chaufför tar över i Nyköping och är borta i nio timmar medans jag ligger och sover i en övernattningslägenhet.
Man slits oerhört hårt med dålig sömn och trötta ögon under resan och det fick iallafall mig att stanna upp och fråga mig själv vad jag höll på med. Fick byta jobb till dagjobb istället med lite mindre bil (dragbil-citytrailer), men det gör att man lever som en vanlig människa istället för en zombie.
Men det är en djungel på våra vägar med många som inte borde vara där, misstag som sker, missförstånd och rena idiotmanövrar som dödar och invalidiserar.
Jag har förståelse för att långtradarchaffisar har det skitjobbigt ibland med en väldig stress för att hinna innan sovtider och liknande.. Men en erfaren förare måste ju ändå kunna köra säkert, och med lite bakom pannbenet här skulle han ju kunnat se att det inte var en chans för honom att komma om långtradaren och lastbilen framför mig. Och oavsett stress så lägger man sig inte så nära en personbil.. Eller kör om med en tradare i ett sånt läge. Man blir både förbannad och rädd när man råkar ut för sånna förare. :/
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 313
  • 314
  • 315
  • 316
  • 317
  • 356

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gjo[…]