Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Olika lampor, varning för avstånd är orange och kollisionsvarning är röd.

Så länge bilen får indikationer om att du som förare är aktiv så ska den inte gå in och bromsa, t.ex om du styr eller gasar. Hur det ser ut i verkligheten vet jag inte, har bara varit med om falsklarm och inga inbromsningar.
Jo den bromsar om du fortsätter mot "faran". Jag har varit med om att den tvärnitar nån gång. En gång då jag kör ut i en rondell.. Jag kommer in mot den så jag kan anpassa farten för en lastbil som kör förbi framför mig och ska ut ur rondellen till mitt höger. Jag ska rakt fram.. Jag kör då så att jag "tajmar" slutet på lastbilen.. Med lite marginal... Dock tror bilen att jag är på väg in i en stillastående vägg. Så precis innan lastbilen är förbi tvärnitar min bil.. Dock släpper den bromsarna efter bara en halvsekund eller nått sånt då lastbilen försvunnit rakt framför. Fick meddelande i instrumentpanelen om att autobroms utlöst. Den pep och blinkade rött samtidigt också. :)
För att undvika onödiga bromsningar är autobromssystemet kalibrerat på sådant sätt att det nästan aldrig bromsar innan det räknat ut att det går åt helvete, för att uttrycka det i klartext. Autobromssystemets funktion är inte främst att undvika kollisioner, utan att mildra krockvåldet så att skador på folk minskar/uteblir. Men tillsammans med föraren kan man ofta undvika kollisioner helt, genom att bromssystemet drämmer till bromsen innan föraren hunnit göra det, och på så sätt tjänar värdefulla metrar till hindret, och föraren sen kanske kan kombinera detta genom att väja på något bra håll.

City Safety har som mål att undvika smällar upp till 15 km/h och lindra dem upp till 30 km/h (i min bil, senare generation har höjt gränsen till 50 km/h).

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]

Prova och ställ i bilen i ett varmgarage s&ar[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-l[…]

Polestar optimering v60 b4 diesel

Någon som har gjort en optimering och vill[…]