Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Croix
Hej!

Har en fundering gällande volvos acc (adaptive cruise control).

Fungerar en -07as acc lika bra som en -16? Kör en -16 v70 i jobbet med acc och är helt såld på den funktionen, så nu har jag bestämt mig för att köpa en s80 (07 eller 08).

Är det någon skillnad i systemet? Vågar man lita på en 10år gammal acc?

Mvh
Volvo har uppdaterat funktionaliteten hos den adaptiva farthållaren några gånger. Manövreringen via knappsatsen i ratten skiljer sig också åt mellan modellerna. Algoritmerna för hur den fungerar skiljer sig också åt.
av mf135
Ja adaptiv farthållare är bra men Volvo borde nog jobba genom den en gång till. Den är alldeles för långsam/aggressiv när det går fort och mycket händer framför bilen tex på motorväg. Jämför med BMW som är betydligt mer på hugget och behåller marginalerna även i snabba scenarioändringar.
av Lövet
Jag hade en -11. Gillade inte den adaptiva funktionen. Långsam och för försiktig. Bromsade för lite och för tidigt. Lämnade för stora luckor för att den skulle kunna användas i ens någorlunda tät trafik.
mf135 skrev:Den är alldeles för långsam/aggressiv när det går fort...
För mig är aggressiv och långsam motsatser, inget som man kan ha samtidigt.
Personligen tycker jag den fungerar utmärkt i den 2012:a jag har. Avståndet som lämnas till framförvarande bil går ju att ställa in, men visst är det så att även om det egentligen är rätt kort, så är det betydligt längre än vad de galningar som befolkar våra vägar oftast tycker är lagom. Tills det smäller...
Jag tycker att det är ganska stor skillnad på en MY07 och MY16. Numera är farthållaren mer "på" för förändringar. T.ex om du ligger bakom en bil och ska köra om, då accelererar bilen direkt när du slår på blinkersen. Går även mycket fortare för bilen att reagera när en bil "försvinner från radarn". Plus att den nya klarar av kökörning ner till 0 osv.
Acceleration vid blinkersanvändning finns inte på min "gamla", inte heller möjligheten att konvertera den till konventionell farthållare. Däremot kan man köra ner till noll, under förutsättning att man har automatlåda.
av Lövet
Det är i så fall en bra förbättring. Min tog säkert en hel sekund på sig att fatta att bilen framför flyttat på sig innan den började accelerera.
av petegbg
Lövet skrev:Jag hade en -11. Gillade inte den adaptiva funktionen. Långsam och för försiktig. Bromsade för lite och för tidigt. Lämnade för stora luckor för att den skulle kunna användas i ens någorlunda tät trafik.
Håller delvis med Lövet, den är lite långsam att "vakna" till ibland och det gör att det skapas stora luckor i tät trafik (Många passar på att gå in i luckan som lämnas..)fastän jag väljer minsta avstånd.
Men om trafiken sakta kryper framåt så fungerar den ju givetvis förträffligt. Det är när det byts mycket mellan filer eller det blir väldigt ryckigt som den är lite långsam i reaktionen.

Vid körning på motorväg/landsväg så fungerar den bättre. Nja kanske inte alltför kurviga landsvägar då tappar den ju ofta kontakten med bilen framför och gasar på in i kurvan innan den upptäcker bilen framför igen. Då får man försöka ställa in hastigheten så den ligger förhållandevis lika med bilen framför. :)

Tydligen så går det inte heller att avaktivera den adaptiva funktionen och istället använda sig av den traditionella farthållarfunktionen. Det kan ibland vara bra när det kommer mycket snö,täta regnskurar eller liknande vad det nu kan vara.. radarn kan då lätt bli blockerad. Detta vet jag går på senare årsmodeller. Men överlag så är jag himla nöjd med den. Det är så få gånger den bråkar :D

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]

Prova och ställ i bilen i ett varmgarage s&ar[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-l[…]

Polestar optimering v60 b4 diesel

Någon som har gjort en optimering och vill[…]