Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicke83
Kan faktiskt hålla med om att blå larmdiod känns lite "billigt"

Vad jag däremot kan förstå är folk som vill byta till en diod som lyser starkare.
Vilket jag också vill.

Men frågan är bara vilken diod man ska välja så man får en sol lyser starkare än orginal dioden?
Den är väldigt svår se om de är soligt ute som nån skrev.

Här finns visst passande dioder. http://m.clasohlson.com/se/Lysdioder-5-mm/Pr363833000
Undra vilken Ljusstyrka, hur många mcd orginal röda dioden har??

Vars kan man köpa passande diod annat än Clas ohlsson?
Användarvisningsbild
av Vojje
om ni har problem med att bildörrarna plötsligt öppnar sig när ni är ca 100 meter från bilen är det kanske bättre att ni felsöker just det istället för att mixtra med diodfärgen... :-)-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Uninium skrev:Om blått är 90 tal vad är då rött?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Helt klart 70-tal. De var de röda dioderna som kom först.
av volvo244gle
Infrarött och synligt rött kom som sagt först, sen grönt tillsammans med gult.
Har en ljudanläggning (Dux TAPC 5000) från 1976 där de inte har snålat på lysdioderna! ;) Gott om både röda och gröna LED vilket förmodligen gav denna stereo av plast ett ganska modernt intryck.

Blåa LED dök inte upp förrän i slutet av 90-talet, och nog var de exklusiva på den tiden.
Idag förknippar vi snarare ilsket lysande blå dioder med billig elektronik. :roll:
Vita dök upp ungefär samtidigt, för dessa är egentligen blåa som har försetts med gul fosfor som omvandlar ljuset till vitt.

Lite historia där! (jag ÄLSKAR lysdioder!)

Är man ute efter god synlighet så är det blått som gäller helt enkelt. Undviker att parkera V70'n nedanför sovrumsfönstret för då är det ner med rullgardinen som gäller om man vill kunna somna. :P
Föredrar man original men vill ha starkare blink så vinner man en hel del på att stoppa dit en modern högintensiv röd LED.
Användarvisningsbild
av apersson850
Som kuriosa kan nämnas att VW en gång i tiden fick dispens för att använda gul helljusindikering. Man såg att det var intressant att gå över till lysdioder helt och håller, istället för glödlampor, i instrumenteringen. Men då gick det inte att göra blå dioder till något vettigt pris, om ens alls.
Dock kom det fram blå dioder innan VW hann sätta de gula i produktion, så dispensen utnyttjades aldrig.

Varsågod till lysdiodsintresserade historienörden (eller om det nu var tvärtom)!
Användarvisningsbild
av grillchips
Kan vi inte enas om att Audi borde slopa alla dessa röda jävla dioder de har interiört? Det ser så ohyggligt gammalt och ofräscht ut.
Användarvisningsbild
av P210
apersson850 skrev:Är det någon speciell finess med att ha blå lysdiod, eller är detta bara för att ni tycker det ser roligare ut?
Innan ni klankar för mycket på TS, kom ihåg varför vi hänger här - vi gillar våra bilar, mecka med dem, förfina och göra dem annorlunda, kan tänka mig att det är det som driver de flesta! Och kom ihåg - smaken är som baken - det andra gillar dissar någon annan!
Och visst hackar vi på varandras modifikationer, men vi håller det för det mesta på en vänskaplig nivå :D
Kan vi inte enas om att Audi borde slopa alla dessa röda jävla dioder de har interiört? Det ser så ohyggligt gammalt och ofräscht ut.
+1 :-)-) Har tyckt att det sett smaklöst ut sen de röda instrumenteringarna dök upp, blä!!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
grillchips skrev:Kan vi inte enas om att Audi borde slopa alla dessa röda jävla dioder de har interiört? Det ser så ohyggligt gammalt och ofräscht ut.
Rött är ju det bästa för mörkerseendet. Blåvitt det sämsta.

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]