Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Olliboll
#1111048
Hjälper en av pågarna här och bilen laddar inte, han hade bytat kolhållaren och ingen laddning, hittade en generator som passade i fästena och montera, laddar inte....

Bläddrar runt på google och upptäcker på vissa volvos så kan det klabba i instrument huset och då laddar de inte??
Efter lite smsande med pågen så har aldrig laddningslampan lyst sen den slutade ladda..

Kan det vara något sånt med denna bilen med??
Användarvisningsbild
av andersbe
#1111230
Olliboll skrev:Hjälper en av pågarna här och bilen laddar inte, han hade bytat kolhållaren och ingen laddning, hittade en generator som passade i fästena och montera, laddar inte....

Bläddrar runt på google och upptäcker på vissa volvos så kan det klabba i instrument huset och då laddar de inte??
Efter lite smsande med pågen så har aldrig laddningslampan lyst sen den slutade ladda..

Kan det vara något sånt med denna bilen med??
Vad har du för volt på tomgång och vid 2000 varv.

Prova även att stänga av allt som går lampor, fläkt etc.(Volt?)

Amper mät mellan generator och batt.

Lyser inte Laddlampan i instrumentpanel kan det vara batteriet...kass?, belastnings provas ?:-/
(På nya batterier har en batt givare/indikatorn som kan visa Vit, svart eller grön, ska vara grön)

Länk
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&p=879863
av Olliboll
#1111310
Under 11 volt på tomgång och 2000 varv..
Vi har stängt av all strömförbrukning som gick, under 11 volt..
Batteri nytt, indikatorn grön..

Har inte ampere mätt generator / batteri...
Användarvisningsbild
av andersbe
#1111397
Olliboll skrev:Under 11 volt på tomgång och 2000 varv..
Vi har stängt av all strömförbrukning som gick, under 11 volt..
Batteri nytt, indikatorn grön..

Har inte ampere mätt generator / batteri...
Du har ett allvarligt problem, något måste vara näst intill kortslutet, hög amper, (en säkring borde ha gått!)
eller laddregulatorn, dioder på generatorn kan vara kass så kallade likriktar brygga, sitter 4st stora dioder på den ska gå spänning åt ett håll vid mätning, ohm mät.
Koppla bort generatorn, kabel till batt. och kolla om det kommer växelspänning från Gen. ?:-/
Användarvisningsbild
av vetten
#1111595
Hittade det här när jag googlade lite men det kanske du redan kollat, har för mej att jag hört någonstans att laddningslampan måste vara hel för att generatorn ska börja ladda, vet inte varför något med motstånd kanske?


"Om laddningslampan inte lyser med påslagen tändning, låt tändningen vara på, jorda med en kabel generatorns D+ uttag (L uttag på Japanska och USA).Lyser laddningslampan då, kontrollera följande felorsaker.
1. Har generatorn chassijord?
2. Fel i generator (avbrott i laddningsregulator, kolen slut, diodtrio avbrott, rotor avbrott).
3. japan bilar: kontrollera säkringar (charge, engine) med testmejsel, tändningen skall vara påslagen.
Överladdning på äldre japan bilar och Fiat vid separat laddningsregulator. Beror oftast på spänningsfall från tändningslåset till laddningsregulatorn. (anslutning B, S = direkt plus batteri). (anslutning R, IGN = tändningsplus).
Ford eur har ibland problem med dålig motorjordning, inverkar både på laddning och startmotor."
av Olliboll
#1111769
Vi fick rätt på skiten, tog en chansning och körde och bytade laddningsregulatorn, påstod att den inte funka, killen var nog ny på jobbet :D

Satte i den nya och då ladda den....

Tack för hjälp och tips :mrgreen:
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]