Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av agb007
PURE kallas det läget när den bara går på el
av superpin
Jupp, väljer man pure så försöker bilen köra på el om det är möjligt. Dieseln startar som sista utväg om bilen tycker att elmotorn inte räcker eller om den behöver värme/kyla och det inte räcker annars.

I praktiken går det utmärkt att köra på enbart el! Enligt körjournalen har jag lyckats undvika diesel på 183 av mina 223 senaste resor. Dessutom så gjorde jag av med 0,05 liter eller mindre på 15 av de 40 dieselresorna, av anledningar som framgår av mitt förra inlägg. :)

Blir intressant i vinter, men jag har el både hemma och på jobbet så förhoppningsvis ska det klara sig så länge det inte blir svinkallt, och jag har mindre än tre mil resväg mellan hemmet och jobbet.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Räknar du dieselvärmaren också? Är det minusgrader ute klarar min d6a bara en 10-12 minuter i pure innan dieseln hoppar igång, men går snällt på el igen om du slår på värmaren på auto.

Skickat från min E6553 via Tapatalk
av Lövet
superpin skrev:eller om den behöver värme/kyla och det inte räcker annars.
Det är det här jag menar. Jag vill att bilen ska gå på el hela tiden. Om det innebär att jag får frysa så får jag väl göra det?
Användarvisningsbild
av joel80
Har man i pure-läget så minskar den energin som går till klimatanläggningen och man får det kallare alternativt varmare än vad man hade haft det annars. Man kan välja att slå igång auto-klimat och AC efter man valt pure om man så vill.

När det är väldigt kallt tar det ibland några km innan man kan köra i pure, om man inte förvärmt bilen/batteriet innan man åkt. Det kan man göra antingen med enbart eldrift (inomhusläge) eller med hjälp av dieselvärmaren. Om man kör enbart eldrift bör man värma minst en timme innan avfärd, och kupén kommer inte bli varm. Däremot har jag kunnat smälta isen på rutan med enbart elvärmaren i ner till runt -10.

Med dieselvärmaren går det betydligt snabbare och bilen är ofta varm på 15 minuter... lite mer om det är rejält kallt ute.

superpin: I Pure-läget, så länge jag inte bara har kanske 5km kvar, klarar den av accelerationer med farthållaren utan att slå på dieselmotorn för mig till åtminstone 90-100km/h..
Användarvisningsbild
av joel80
En grej som stör mig ibland när man kör farthållaren som "gas" är om man t.ex legat i 60km/h men behövt saktat ner till säg 20km/h... kanske inför ett farthinder eller nån som svänger framför en, och sen ska accelerera upp igen till 60km/h. Man klickar på "resume" så bilen börjar gasa. Flera gånger i veckan råkar jag då ut för att det plingar till och farthållaren avbryts för att DSCT har reagerat på bakhjulen och anser att det spinner. Det gör det inte... en relativt svag acceleration, bra sommardäck och torr ren asfalt ska inte resultera i det.
Verkar som att DSCT är allt för känsligt inställd för bakhjulsdrift. Samma sak händer aldrig om man gör samma sak med dieselmotorn igång och framhjulsdrift, trots att jag då tycker att accelerationen är snäppet högre.

Är det något som nån av er märkt?
Användarvisningsbild
av Derank
superpin skrev:Var tvungen att ta en bild, känns lite som två ytterligheter på jobbets parkering. ;)

Bild

(nytt försök efter att ha gått vilse i Googles underbara värld av bildhantering)
Mmmmmmm. , den vänstra vill jag ha, nångång så....
av superpin
Känner inte igen DSTC-problemet men ska se om jag kan provocera fram det.

Tur man själv kör på el så man kan njuta av ljudet från Camaron, nästan löjligt maffigt! Enda bilen på jobbet som jag skulle kunna tänka mig att byta bort Volvon mot...
av majzoo
Funderar på om man kanske skulle köpa en begagnad hybrid. Tänker mig då i spannet kring 260-280 tusen. För det verkar man få en årsmodell 13 med ~7000 mil. Är det något att satsa på? Prisvärt?
Åker idag en äldre Xc90 D5 som jag är mkt nöjd med, men man funderar ju när skatten dras var 4:e månad om det är värt det. Min vardagliga körning är till och från jobbet. 1,7 mil enkel resa. Känns som att det skulle passa hybriden bra?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 59

Va en snabbis och bytte dämpmattan idag, ser […]

Fel centerhögtalare?

B&W har även på bakdörrarna.

Det händer ibland när ABS, TSC, ECS m.m […]